LKAB

Ny marknadsdirektör i LKAB-koncernen

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 13:22 CEST

Peter Schmid, idag VD i dotterbolaget LKAB Wassara AB, har utsetts till ny marknadsdirektör i LKAB-koncernen med placering vid LKAB:s huvudkontor i Luleå. Han tillträder sin nya tjänst den 1 augusti 2013

LKAB:s enhet för marknad och försäljning har kontor ibland annat Luleå, Essen, Bryssel, Singapore samt öppnar ett nytt kontor i Dubai under hösten 2013.

Peter Schmid kom till LKAB-koncernen hösten 2011, närmast från företaget Xylem Incorporation (tidigare ITT Flygt) där han ansvarade för affärsområdet avvattning och tillhörde koncernledningen.

-       Jag är väldigt glad att välkomna Peter till LKAB:s koncernledning, säger LKAB:s VD och koncernchef Lars-Eric Aaro. Peter har bred erfarenhet av internationellt marknads- och försäljningsarbete med starkt fokus på strategiskt arbete. Det kompletterar LKABs globala försäljningsteam på ett bra sätt.

I LKAB Wassara har Peter fokuserat på att bygga en organisation och en plattform för internationell tillväxt.

– Jag är huvudsakligen en marknadsmänniska. I botten finns det en civilingenjörsutbildning med inriktning på industriell och internationell marknadsföring. Jag ser fram emot utmaningen att få  arbeta med LKAB:s järnmalmsprodukter på världsmarknaden, säger Peter Schmid i en kommentar.

Peter Schmid, 55 år, civilingenjör,  är född i Sandviken, är gift och har 3 barn.

Mer information, kontakta gärna:
Lars-Eric Aaro, VD och Koncernchef, LKAB, tel 0920-38106

Peter Schmid, Marknadsdirektör, LKAB, tel +46706066554

Se även www.lkab.com

LKAB är en internationell, högteknologisk mineralkoncern, världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en växande leverantör av mineralprodukter till andra industribranscher. Koncernen har cirka 4 300 medarbetare, i cirka 30 bolag i ett 15-tal länder.  Omsättningen 2012 var 26 971 Mkr och rörelseresultatet 10 595 Mkr.