Ung Företagsamhet Skaraborg

Ny medarbetare på Ung Företagsamhet

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 14:23 CEST

Den första augusti tillträdde Amalia Djurberg tjänsten som skolansvarig på Ung Företagsamhet. Just nu är hon ute och inspirerar Skaraborgs gymnasieungdomar till att starta så kallade UF-företag.

Amalia drev själv UF-företag på Rudbecksgymnasiet i Tidaholm 2005/2006. Tillsammans med tre andra klasskamrater drev hon företaget Lättsmält UF som tillverkade en så kallad knäckbräda för att underlätta tillverkningen av knäck. Efter studenten har Amalia pluggat journalistik vid Södra Vätterbygdens Folkhögskola i Jönköping. Det närmsta året kommer hon att jobba som vikarierar för Jessica Ericsson som flyttat till Australien ett år.

Som skolansvarig är Amlias huvudsakliga uppgift att besöka gymnasieskolorna och inspirera eleverna till att starta och driva UF-företag. Målet är att under hösten starta upp mer än 400 gymnasieungdomar. Registreringen öppnade den 1 september och redan har närmare 100 elever registrerat sina UF-företag.

- Ung Företagsamhet kretsar för mycket kring att lyckas i tävlingar. Jag önskar att mer handlade om att driva företaget och knyta kontakter. Man får inte heller glömma att UF-året är ett tillfälle för personlig utveckling säger Amalia.

Den närmsta tiden kommer Amalia tillsammans med kollegan Magnus göra många skolbesök på Skaraborgs gymnasieskolor och turnén avslutas med en kick off för alla UF-företagare på Stadsteatern i Skövde den 14 oktober.

För mer information och bilder kontakta Amalia Djurberg på telefon 0768-805163