Mikronmed AB

Ny metod för behandling av celluliter

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 14:04 CEST

MikronMed AB lanserar under hösten SmoothShapes som med sin ”Photomology”-teknologi är utformad för att erbjuda ett nytt och innovativt sätt att behandla celluliter.

SmoothShapes har likheter med LPG genom att den ger djupgående massage som ökar blodcirkulationen i huden och sätter igång lymfdräneringen. Till skillnad mot LPG använder sig SmoothShapes även av laser- och ljusenergi för att göra de förstorade fettcellerna flytande och ökar cellmembranens genomträngningsförmåga och samtidigt reparera kollagenet. Vakuummassagen ihop med rullarna hjälper till att flytta fettmolekylerna till lymfsystemet och huden blir jämnare.

Förutom behandling av lår kan SmoothShapes även användas på stuss, armar, knän, höfter, mage, midja och rygg.

Vad är celluliter?
Celluliter (även kallad apelsinhud) är en vanlig hudåkomma som skapar ett gropigt utseende och uppstår efter förändringar som sker i hudlagret under dermis, det s.k. subkutana fettlagret. Dessa fettceller blir förstorade och antar oregelbundna former samtidigt som de flexibla kolumnerna med kollagenfibrer kan bli stela och sköra. På grund av denna styvhet dras huden in på vissa ställen samtidigt som de förstorade fettcellerna puttas undan och skapar utskjutningar på andra områden. Detta resulterar i en gropig yta som kallas celluliter.

Celluliter drabbar 85-98% av alla post-pubertala kvinnor och uppkommer inte i första hand, som man tidigare trott, pågrund av fetma, kraftig viktökning, brist på motion och dålig kost. Uppkomsten av celluliter beror istället främst på flera genetiska och fysiska faktorer: t.ex. hormonförändringar och kärlförändringar.

SmoothShapes tillverkas av Elemé Medical Inc. och är godkänt av det amerikanska läkemedelsverket (FDA).

Pia Sjöberg

pia@mikronmed.se

Mer information om SmoothShapes hittar ni även på: www.smoothshapes.com