PrioInfo AB

Ny metod introduceras i Urkund!

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2010 15:44 CET

Nu lanseras en ny metod för bedömning, granskning och vidare utredning – den interaktiva analysen. Den interaktiva analysen släpps i en betaversion i början av 2010.

- Med hjälp av den nya interaktiva analysen går det snabbt och enkelt att få en överblick av källorna. Dessutom kan lärarna själva redigera i källförteckningen. Metoden sparar tid och ger ett resultat som både är överskådligt och relevant, säger Annette Embretsén, produktchef för Urkund på Prioinfo.

Den nya interaktiva analysen finns tillgänglig i Urkund och kan väljas som ett alternativ till den befintliga, klassiska analysen.

- I den nya interaktiva analysen är det enkelt att se vilken källa som förekommer mest i det inskickade dokumentet. Det sparar tid för lärare och handledare. Det går också att välja bort källor som inte är relevanta. Då slocknar blockmarkeringarna i texten, det ger en bra överblick av de källor som faktiskt är relevanta att granska vidare. Skulle man ångra sig går det enkelt att återställa allt i sitt ursprungliga skick, säger Annette Embretsén.

Den omarbetade analysen som återstår efter rensningarna kan sparas som en rapport för att skrivas ut eller skickas vidare för utredning hos rektor, disciplinnämnd eller liknande.

- Urkund är anpassat efter våra nordiska förhållanden och är i dag det ledande systemet för plagiatkontroll. Den nya metoden som vi lanserar i början av 2010 är ett steg i en omfattande satsning som vi gör för att stödja de pedagogiska metoder som efterfrågas av våra kunder. Det är en självklarhet för oss att utveckla Urkund kontinuerligt för att bli ännu bättre på att ge lärare stöd i sitt arbete. Det kommer fler nya intressanta metoder och funktioner i Urkund i framtiden, framhåller Annette Embretsén.

Om Urkund

Urkund är det ledande systemet för plagiatkontroll och används på universitet och högskolor i hela Europa. Systemet är webbaserat och kontrollerar dokument mot tre centrala källområden; Internet, förlagsmaterial och Urkunds arkiv med tidigare inskickat studentmaterial (t ex PM, case studies och examensarbeten). Systemet utvecklades år 2000 i samarbete med Pedagogiska Institutionen vid Uppsala universitet. Urkund tar ett helhetsgrepp på problematiken med fusk genom att erbjuda utbildning, fokusdagar, antiplagieringsguide och support för både lärare och studenter. Läs mer på www.urkund.se

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Strand, Ansvarig kundrelationer

Tel: 08-738 50 08, e-post: sara.strand@prioinfo.se