Tork

Ny miljömärkt skumtvål som sparar tid och pengar- med specialanpassad dispenser för de med nedsatt handstyrka

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2011 07:33 CEST

SCA Tork lanserar nu en helt ny miljömärkt skumtvål, Tork Premium skumtvål, speciellt lämpad för allmänna toaletter på till exempel restauranger, hotell, förskolor, skolor och sjukhus. En specialanpassad dispenser gör den enkel att använda såväl för barn som för de med nedsatt styrka i händerna. Därför är dispensern godkänd av Svenska Reumatikerförbundet. Den hudvänliga tvålen är även märkt med Svanen och EU eco label.

-  Den nya dispensern rymmer hela 2 500 doser vilket är mer än dubbelt så många jämfört med vanlig flytande tvål i samma storlek på dispenser. Det innebär minskat arbete med påfyllning, lagring och frakt och därmed minskade kostnader. En tvål som spar både händer, miljö och pengar helt enkelt, säger Maria Zevgren Sundberg, produkt- och marknadschef för Tork på SCA.

Dessutom blir det mindre söl från händerna med skumtvål än med flytande tvål vilket underlättar för att hålla toaletten fräsch längre.

- Att en allmän toalett är fräsch är viktigt för om man överhuvudtaget kan tänka sig att använda toaletten eller ej. Det visar bland annat en undersökning vi genomfört bland 2 000 européer kring deras toalettvanor på restauranger och arbetsplatser, säger Maria Zevgren Sundberg.

Den miljömärkta skumtvålen finns i två olika varianter. En mild och en extra mild, den senare är sulfat- och parfymfri med välgörande ämnen för extra känslig hud.

- Passar bra för skola och förskola men även för allmänna toaletter inom till exempel vården där man vill undvika parfymerade tvålar, säger Maria Zevgren Sundberg.

Lanserar även en antimikrobiell tvål

Skumtvålen finns även i en tredje antimikrobiell variant med 40 procent etanol som effektivt tar död på bakterier, virus och svamp. Tvål och disinfektion i ett. Dessutom med de effektivt mjukgörande ingredienserna glycerin och betain för att skona huden. En tvål som passar utmärkt för till exempel restaurang- och livsmedelsbranschen där det är oerhört viktigt med effektiv rengöring. Eller för bredare användning under till exempel influensaperioder.

De tre olika tvålvarianterna kommer i förseglade engångsflaskor vilket minimerar risken för kontaminering.  Att byta engångsflaskan är mycket enkelt och även här anpassat för personer med nedsatt styrka i händerna. Den nya dispensern sätts enkelt upp på väggen. Vill man byta ut sin nuvarande dispenser för flytande tvål till den nya skumtvålen är det lätt gjort då det är samma skruvhål för båda systemen. Dispensern finns i svart eller vitt.

- Att vi nu har två miljömärkta skumtvålar i vårt sortiment ligger helt i linje med vårt långvariga hållbarhetsarbete. Alla storsäljande handrengöringsprodukter från Tork är idag miljömärkta och totalt står de för 90 procent av vår försäljning. Tvålen hamnar till slut i avloppen och då är det skönt att känna till att dess miljöpåverkan är granskad och godkänd av våra miljömärkningsorganisationer, avslutar Maria Zevgren Sundberg.

De två miljömärkta skumtvålarna heter Tork Premium Skumtvål Mild och Tork Premium Skumtvål Extra Mild. Rengöringstvålen med alkohol heter Tork Premium Antimikrobiell Skumtvål.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Zevgren Sundberg, produkt- och marknadschef för Tork, SCA
Tel: 031 746 11 68
E-mail: maria.zevgren@sca.com

Om Tork
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien och rengöring för professionella hygienutrymmen, sjukvård, livsmedelshantering och industri. Tack vare vår förståelse för kundens behov och vår specifika kunskap om hygien och hållbarhet är Tork marknadsledande inom många segment och samarbetar med verksamheter i över 80 länder. Tork är ett globalt varumärke som ingår i SCA:s portfölj.
För mer information om Torks senaste nyheter och innovationer, gå till: www.tork.se

Om SCA
SCA är ett globalt hygien- och pappersföretag som utvecklar och tillverkar hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar, tryckpapper och trävaror.

Försäljning sker i över 100 länder. SCA har många välkända märken, däribland de globala märkena Tena och Tork. Försäljningen under 2010 uppgick till 109 miljarder kronor (EUR 11.5 miljarder). SCA har omkring 45 000 anställda.

För mer information, gå till:www.sca.com

Vår hållbarhet
SCA är erkänt som världsledande inom hållbar utveckling och rankades under 2010 som ett av världens mest hållbara företag av Corporate Knights och ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute.