Iris Hjälpmedel AB

Ny möjlighet att få punktskrift snabbt

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 13:54 CEST

För första gången ges nu kommuner och andra myndigheter möjlighet att snabbt få fram material på punktskrift. Med punkt-skriftsakuten som lanseras av Sveriges största punktskriftstryckeri får kunderna det beställda materialet med vändande post.

- Det här är oerhört bra. Nu kan jag och andra synskadade få beslut om t.ex. ledsagning från kommunen på ett läsbart media. Det här kan bli hur stort som helst. Att få viktiga dokument på sitt skriftspråk är en möjlighet att hålla ordning och få kontroll över sitt eget liv, säger Eva Björk som är verksamhetsledare på Synskadades Riksförbund.

- Genom att blanda vanlig text och punktskrift blir det mer lockande för alla att läsa. Många bryr sig inte om vanlig text idag, det måste till något mer, och då är punktskriften genialisk, säger Hicham Elkahtib på Röda korset i Västernorrland. Det här är dessutom nytt och spännande och gör också att många fler kan ta till sig informationen när vi vill nå en bred målgrupp.

Det är framförallt myndigheter, kommuner och landsting som efterfrågat tjänsten att snabbt få fram dokument på upp till ett tiotal sidor i punktskrift till synskadade. Punktskrift är skriftspråket som läses med fingertopparna av synskadade världen över. En del kunder vill också få material där rubrik och andra delar är i vanlig tryckt text medan resten är i punktskrift.

- Tack vare ny teknik är det enkelt och kostnadseffektivt att översätta en tryckt text till punktskrift. Det är flera av våra kunder som efterfrågat den här möjligheten så vi är stolta att nu kunna presentera Punktskriftsakuten, säger Mona Lindberg, marknadsansvarig på Iris grafiska produktion som ligger i Fagersta.

- Det kan handla om alltifrån att göra manualer och instruktioner till att restauranger vill få sin veckomatsedel i punktskrift. Då är det ofta bra att ha rubriken i tryckt text för att även seende ska ha en aning om vad som står på pappret. Vi har möjlighet att trycka dokument i bara punktskrift eller i kombination med tryckt text, säger Mona Lindberg.

Iris Grafisk Produktion finns på Bokmässan i Göteborg 25-28 september i monter G01:08 på Grafiska Torget. Kom förbi så berättar vi gärna mer.

För mer information kontakta:
Marknadsansvarig på Iris Grafisk Produktion, Mona Lindberg 0223-424 35
Informationschef Irisgruppen Annika Collin 08-39 91 38, 070-592 06 96
www.iris.se/punktskriftsakuten

Pressbilder för fri publicering finns att hämta på www.iris.se/pressrum