DivaMusic

Ny musiktjänst matchar ihop Låtskrivare, Solister och Producenter.

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 23:12 CEST

Efter att ha vunnit en plats i Melodifestivalen 2010 via den första webbjokertävlingen som anordnades, insåg Mia Terngård och Stefan Lebert hur svårt det var att ta sig in i musikeliten. Under ett par år funderade de på vilka förutsättningar låtskrivarna har att få ut sin musik. Mia och Stefan, som bodde på den Thailändska ön Koh Lanta under många år, är båda egna företagare och vana entreprenörer. De kom på att det saknades en lättnavigerad plattform för ändamålet och skapade en matchningssajt för låtskrivare, solister och producenter som sammanför dessa tre yrkeskategorier för att ta en låt från idé till demostadie och vidare till ett skivsläpp. De testade idén på branschfolk och vänner som applåderade initiativet som självklart.

Redan efter en månad fanns alla Sveriges län representerade bland medlemmarna förutom Jämtland.

- Men det bör finnas dolda talanger även där, säger Stefan och citerar samtidigt Tess Merkel, sångerska i Alcazar, som har uppmärksammat den nya musiktjänsten med orden "Sverige har ett gott rykte i världen när det gäller att producera bra musik. DivaMusic verkar ha hittat en form för att vi ska kunna behålla den traditionen en lång tid framöver"

Ett av målen är att ge ut en genrebred skiva där materialet hämtas från medlemmarna.

– Det måste finnas hundratals bra producerade låtar med musikaliska kvaliteter som inte kommit med i uttagningen till Melodifestivalen, säger Mia Terngård. Det är ju åtskilliga tusen låtar som lämnas in och vi får bara höra några av dem.

- För att inte tala om de hundratals personer i Idol-köerna som inte hinner komma fram till audition, menar Stefan Lebert. Alla borde få en andra chans och bedömas utifrån sina kvaliteter utan fokus på underhållande TV-program.

- Därför tror vi att denna musiktjänst kommer kunna hjälpa många att faktiskt hitta samarbetspartners till sin låtidé och kanske till och med komma ut med sin musik, anser Mia.

- Och vi är redan övertygade om att vi blir ett utmärkt komplement till de etablerade musikförlagen som är nischade inom vissa genres, något som hittills har saknats, avslutar Stefan.

Företaget tillhandahåller en webbaserad Musiktjänst som förenklar samarbetet mellan alla Sveriges  Låtskrivare, Solister och Producenter.