Sun Microsystem AB

Ny nätverksteknik ger dramatisk prestandaökning

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2007 13:24 CET

Sun först ut med ny teknik för 10 Gigabit multitrådad nätverksprestanda; kompletterar prestandafördelarna hos Solaris 10 operativsystem och CMT-processorer

Sun Microsystems lanserar Sun Multithreaded 10 Gig E, en ny nätverksteknik som ökar prestandan i miljöer med parallella trådar genom optimerad I/O genomströmning. Lanseringen bygger på ett helt nytt sätt att ansluta multitrådade processorer till nätverket. Dagens applikationer och nätverksmiljöer baseras i ökande grad på multitrådad teknik, en trend Sun observerade flera år före alla andra när de byggde branschens första flertrådade operativsystem, Solaris.

Idag är Sun med operativsystemet Solaris och processorn UltraSPARC T1 obestridd ledare inom flerkärnig multitrådsteknik, vilket man nu bygger vidare på med ny nätverksteknik. Även om Suns teknik är optimerad för CMT-miljöer (chip multi-threading) förbättrar den nätverksprestandan för alla typer av processorer.

Sun Multithreaded Networking Card är den första produkten som baseras på den nya tekniken. Det nya nätverkskortet är idealiskt för virtualisering eftersom det kan fördela tillgänglig nätverksbandbredd mellan olika virtualiserade applikationer. Även andra nätverksintensiva applikationer som databaser och backupsystem, stora datalager, webbinfrastruktur, klustrade miljöer och strömmande video får bättre prestanda. Sun kommer att införliva sin nya teknik i alla produktfamiljer, i framtida processorer, moderkort, blad och växlar. Processorn Niagara 2 med planerad lansering under andra halvan av 2007 kommer att införliva den nya tekniken direkt på processorn. Det nya nätverkskortet stöder Linux redan idag och kommer att stöda Windows i framtiden.

"När vi började utveckla flerkärniga processorer upptäckte vi en fundamental utmaning: nätverksenheter är konstruerade för att tala med en processor, inte med flera olika kärnor eller trådar, något som begränsar dess övergripande prestanda”, säger Kjell Högström, Solarisexpert hos Sun Microsystems. "Sun Multithreaded 10 Gig E löser detta problem, det är det första nätverksinterface som talar flytande med dagens avancerade processorer. Med den täta integrationen mellan Solaris, våra CMT-processorer och vår nya 10GB Ethernetteknik kan vi leverera en integrerad, optimerad nätverksmiljö med oöverträffad genomströmning."

Mer om Sun Multithreaded 10 Gig E
Nätverkstekniken Sun Multithreaded 10 Gig E är utvecklad för multitrådade miljöer genom att utnyttja multipla DMA-kanaler för att minska belastningen på CPU och I/O. Tillsammans med SPARC- eller x64-baserade flerkärniga servrar ger den nya tekniken upp till fyrfaldiga prestandaförbättringar. Sun Multithreaded 10 Gig E drar även nytta av Solaris multitrådade design för maximal genomströmning, oberoende av processortyp. Utvecklingen av den nya tekniken har resulterat i 22 patent för Sun.

Nytt nätverkskort
Sun Multithreaded Networking Card ger upp till 10 gånger högre genomströmning till 1/3 av kostnaden per gigabit, jämfört med motsvarande antal 1Gb Ethernetkort. Suns nya nätverkskort har dubbla 10GB Ethernetportar med en faktisk ”line-rate” på 10GB när den används tillsammans med CMT-servrar som Sun Fire T1000 och T2000.

Sun Multithreaded Networking Card kostar från 498 dollar per 10GB Ethernetport. För mer information om hur Sun kan leverera en heltäckande multitrådad miljö, se

För mer information, kontakta:
Marie Anderby Jonsson, Sun Microsystems
marie.anderbyjonsson@sun.com

Med visionen - "The Network is the Computer" - leder Sun utvecklingen av öppna teknologier som driver världens viktigaste marknader. Suns filosofi att dela med sig av innovationer för byggande av nätverk mellan människor är inledningen på nästa stora steg: Deltagandeåldern. Sun finns i över hundra länder och på nätet på adressen http://se.sun.com

Pressmeddelanden, bildarkiv och möjlighet att beställa produkter för test finns under http://se.sun.com/press Bildarkiv finns under http://photos.sun.com