Nokian Tyres

Ny Nokian Noktop 86 drivregummering

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 08:25 CET

Ny Nokian Noktop 86 drivregummering

– driftsäkerhet för krävande off-road förhållanden

Nokian Tyres lanserar en ny drivregummering, Nokian Noktop 86, som ökar driftsäkerheten i krävande schaktningsarbeten. Specialgummiblandningen, som Nokian Tyres har utvecklat, ger Nokian Noktop 86 ett utmärkt skydd mot stick- och skärskador i svåra förhållanden i gruvor och på grusgropar där ofta vassa stenar dominerar det utmanande underlaget.

”Exempelvis ställer den tuffa gruvmiljön särskilt höga krav på däcken, eftersom underlaget där man kör är ofta så besvärligt. I de trånga gruvgångarna finns ofta vatten och stora stenar som är svåra att undvika. Nokian Noktop 86 drivregummeringen har speciellt utvecklats för den här typen av besvärliga arbeten. Nokian Heavy Tyres är en av världens ledande tillverkare av specialdäck. Därför har Nokian Tyres både kunnandet och förståelsen för de krav som gruvmiljön ställer. Detta har vi utnyttjat i utvecklingen av den nya regummeringen”, berättar Teppo Siltanen, produktutvecklingschef för lastbilsdäck på Nokian Tyres.

Den nya Nokian Noktop 86 drivregummeringen har utvecklats för korta transportsträckor och speciellt för off-road specialfordon. Regummeringens grova mönster och breda spår ger däcket goda rensningsegenskaper och bra grepp. Nokian Noktop 86 är avsedd för stommar av dimensionerna 315/80R22.5 och 13R22.5 och försäljningen startar i början av 2013.

Den nya regummeringen har den av Nokian Tyres utvecklade och patenterade slitagevarnaren DSI (Driving Safety Indicator), som gör det enkelt att följa däckets slitage. Siffrorna på mitten av däcket anger det återstående mönsterdjupet i däckets huvudspår. Siffrorna försvinner i takt med att däcket slits och med hjälp av slitagevarnaren är det enkelt att hålla koll på däckets skick.

Nokian Noktop regummeringar är slitstarka och ger bra grepp

Nokian Tyres är Nordens största tillverkare av regummeringsmaterial. Sortimentet av Nokian Noktop regummeringar är utvecklade för krävande förhållanden. Produktutvecklingen styrs av det unika vinterkunnandet som världens nordligaste däcktillverkare har och av principen om hållbar säkerhet. Nokian Noktop-produkterna kontrolleras och testas mycket noga. Resultatet är regummeringar med utmärkt grepp, som rullar lätt, är bränslesnåla och tål hårt slitage.

Bilder: www.nokiantyres.com/noktop_photos

Mer information:

Nokian Tyres plc

Produktutvecklingschef (lastbilsdäck)

Teppo Siltanen

tel. +358 10 401 7709

teppo.siltanen@nokiantyres.com

Nokian Däck AB

Produktchef (lastbilsdäck)

Robert Odén

tel. 08 474 74 44

robert.oden@nokiantyres.com