Svenska McDonald's AB

Ny och användarvänlig näringsinformation på förpackningarna

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 11:10 CEST

Chicago, Illinois - McDonald's Corporation meddelar idag att företaget introducerar ett nytt sätt att ge kunderna näringsinformation. Detta är ett led i McDonald's globala satsning på att främja en balanserad och aktiv livsstil. Näringsinformationen kommer att finnas på merparten av McDonald's produktförpackningar i form av lättbegripliga symboler och stapeldiagram. McDonald's är först i branschen med detta system, och initiativet är en del i företagets arbete med att ge bättre och tydligare information. Företaget har i 30 år satsat på att hjälpa sina kunder att göra välgrundade val utifrån information om näringsinnehåll.

De nya förpackningarna med näringsinformation börjar lanseras under första halvåret 2006 i restauranger i Nordamerika, Europa, Asien och Latinamerika. McDonald's arbetar nu tillsammans med sina förpackningsleverantörer för att påskynda produktionen och möta efterfrågan på det nya världsomspännande förpackningsprogrammet. I slutet av 2006 räknar McDonald's med att det kommer att finnas näringsinformation på förpackningarna i mer än 20 000 restauranger världen över. Resterande restauranger kommer att få förpackningar med näringsinformation så snart det blir genomförbart på lokal nivå. De första förpackningarna kommer att finnas på McDonald's restauranger under vinter-OS i italienska Turin i februari.

- McDonald's har många gäster varje dag. De litar på vårt varumärke och deras förtroende ställer krav på oss. Därför vill vi ge dem lättbegriplig näringsinformation om vår mat och de olika menyalternativ som vi erbjuder. De får bokstavligt talat den information de behöver i sina händer. Det här projektet gör att det blir lättare att förstå vilken kvalitet vår mat håller, säger Jim Skinner, McDonald's CEO.

Nytt koncept med symboler och diagram
Med det nya formatet omvandlas vetenskaplig information till kundvänliga symboler och stapeldiagram som informerar om produktens näringsvärde och vad detta innebär i relation till det rekommenderade dagliga näringsintaget. Symbolerna står för de fem faktorer som experterna anser är mest relevanta för kundernas förståelse av näringsinnehållet - kalorier, protein, fett, kolhydrater och salt. Ytterligare information kommer att finnas på McDonald's webbplatser och informationsmaterial i restaurangerna för att kunderna ska lära känna det nya konceptet och hur de kan använda informationen i sin vardag.

- Det är viktigt att McDonald's gäster runt om i världen känner förtroende för informationen. När vi lyssnat på våra gäster har de önskat tydlighet, vilket det här projektet ju handlar om. Tack vare näringsinformationen på förpackningarna får gästerna hjälp med att välja och komponera en måltid som uppfyller deras näringskrav, säger Mike Roberts, vice vd på McDonald's Corporation.

För mer information, kontakta:

Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör, Svenska McDonald's, 070-354 85 03

Bakgrundsfakta

Gästernas synpunkter
Gästernas synpunkter ledde till beslutet att genomföra det här projektet i stor skala. Utifrån forskningsresultat utvecklades och testades konceptet i flera hundra McDonald's-restauranger runt om i världen. Testresultaten från Colombia, Hongkong, Skottland, Shanghai, Spanien och USA visade att gästerna tyckte om metoden. De tyckte att McDonald's symboler och stapeldiagram gav snabb och lättbegriplig näringsinformation.

Utomstående experter
Utöver konsumenttesterna rådfrågades experter från världens alla hörn, däribland statliga tjänstemän, forskare och myndigheter inom hälso- och näringsområdet. Dessutom rådfrågade McDonald's European Nutritionists Steering Group, som består av näringsexperter från McDonald's största marknader i Europa, och McDonald's Global Advisory Council on Balanced, Active Lifestyles (GAC), en grupp oberoende rådgivare inom näringslära, folkhälsa och motion.

Experternas kommentarer
- McDonald's har sedan länge varit ledande inom näringsinformation. I början av 1990-talet, när regeringen införde krav på näringsinformation på färdigförpackad mat i USA, var jag imponerad av hur McDonald's hjälpte kunderna att bekanta sig med den nya informationen. Med hjälp av information på brickunderläggen nådde de miljontals människor som på så sätt fick kunskap om märkningen. Nu har McDonald's gjort det igen. Den nya metoden är vetenskapligt sund och tydliggör komplex information på ett lättillgängligt sätt, säger Louis Sullivan, före detta amerikansk sjukvårds- och välfärdsminister, President Emeritus, Morehouse School of Medicine och medlem i McDonald's GAC.

- Som yrkesverksam inom sjukvården välkomnar jag det här praktiska redskapet och kommer att använda det i vårt arbete med familjer. Vårt mål är att hjälpa dem att förstå information som många gånger är förvirrande och förmå dem att leva ett sunt och aktivt liv. Det nya formatet är tydligt och lättbegripligt. Det har potential även utanför McDonald's. Jag hoppas att andra inom restaurang- och livsmedelsbranschen följer McDonald's exempel, säger Dr. Paul Gately, professor i motion och övervikt vid Leeds Metropolitan University i Storbritannien och medlem i McDonald's GAC.

Kommentarer kring genomförandet
McDonald's fortsätter att arbeta i nära samarbete med forskare, statliga tjänstemän och externa experter för att se till att den nya näringsinformationen följer lokala riktlinjer och är anpassad till de lokala förutsättningarna. I USA och Kanada kommer även den officiella näringsdeklarationen som har funnits på färdigförpackad mat i flera år att finnas på McDonald's förpackningar. Vidare kommer McDonald's i Europa att bli först inom restaurangbranschen med att ange de europeiska referensvärdena, de så kallade Guideline Daily Amounts (GDA) (rekommenderat dagligt intag), som en del av näringsinformationen till vuxna och barn.

När projektet är klart kommer det med några få undantag att finnas näringsinformation på merparten av McDonald's förpackningar. Exempelvis kan inte pappersomslag och förpackningar som används för flera olika produkter innehålla produktspecifik näringsinformation. I dessa fall kan kunderna få den näringsinformation de behöver på McDonald's webbplats och i informationsmaterial i restaurangerna.

Restaurangerna i Australien och Brasilien har redan förpackningar med någon form av näringsinformation. I McDonald's 13 000 restauranger i USA finns det också näringsinformation på lådor och påsar med Happy Meal.