Teligent

Ny order inom nästa generations meddelandesystem

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 10:45 CEST

Betydande order från strategisk operatör i Europa

Teligent meddelar idag att man tagit ytterligare en prestigefylld order gällande större system för nästa generations meddelandetjänster. Ordern omfattar en konsolidering av ett antal olika meddelandesystem, motsvarande exempelvis mobila röstbrevlådor, och uppgradering till ett nästa generations meddelandesystem som kan hantera operatörens samtliga behov av meddelandetjänster på en och samma plattform.

Teligents kund följer därmed den globala trenden att ersätta ett antal meddelandesystem med endast ett nästa generations system som kan hantera olika sorters tjänster och brevlådor. Denna konsolideringstrend syftar till att väsentligen sänka operatörernas kostnader för systemdrift och utveckling av nya tjänster. Samtidigt innehåller den nya generationens system stöd för helt nya tjänster, såsom support för videotelefoni i 3G-nät.

– Vi är mycket glada över att vi under året lyckats ta flera betydande affärer när det gäller större system för nästa generations meddelandetjänster. Jag kan bara repetera att vi med kunder som SingTel, Maroc Telecom och andra stora operatörer samt en ledande teknologi inom området ser med tillförsikt fram mot de kommande åren. Det finns helt klart en framväxande marknad gällande utbyten och sammanslagningar av liknande system, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent.

Operatören väljer en systemlösning från Teligent som möjliggör expansion av meddelandetjänsterna till andra länder och marknader utan att ett nytt system behöver installeras i varje land. Istället kan andra länder förses med tjänster genom att expandera ett centralt beläget system i ett av länderna. Detta ger en kostnadseffektivare lösning för operatören och för att åstadkomma detta utnyttjas unik teknologi för meddelandehantering från Teligent.

Leveranserna baseras på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-Mobile USA, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen.

För ytterligare information, kontakta:

Ulf Lindstén, vd och koncernchef
Teligent AB

ulf.lindsten@teligent.se
Pekka Peltola, Vice President Marketing
Teligent AB
pekka.peltola@teligent.se

Om Teligent

Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-mobile USA, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information.