AFS Interkulturell Utbildning.

NY ORDFÖRANDE FÖR AFS INTERKULTURELL UTBILDNING

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 16:33 CET

Anna Käll, Public Affairs Leader,hos Janssen-Cilag AB, har övertagit positionen som styrelseordförande  i AFS Interkulturell Utbildning, efter advokat Anders Fernlund.

Om betydelsen av en organisation som AFS säger nytillträdda ordföranden för AFS i Sverige, Anna Käll så här:
– Förutom att utbytesstudenter senare i livet gärna söker sig till arbeten inom t.ex. utrikespolitiska eller fredsbevarande positioner, är goda språkkunskaper och ökad förståelse för andra kulturer mycket betydelsefulla för både svenska och internationella företag. Idag är våra större arbetsplatser och arbetsgivare alltmer globala och särskilt eftertraktade är personer med god förståelse för språk och kultur – i synnerhet för jobb och uppdrag i tillväxtregioner som Asien eller Sydamerika”

– Jag hyser en enorm respekt för våra svenska 16-17-åringar som tar beslutet att komma ut i världen på detta sätt för att bli ”interkulturellt intelligenta och erfarna”. Dessa ungdomar som reser till t.ex. Kina för att bo hos en kinesisk familj och gå i en kinesisk skola under ett helt år är mycket modiga, men också smarta och engagerade på allvar, fortsätter Anna.
– Det är stor skillnad mellan att bo i ett främmande land och få en ”direktlänk” till en kultur och att som turist komma till ett nytt land under några veckor. Att resa ut i världen med AFS går inte ens att jämföra med vanliga, traditionella språkresor som var så populära under 70- och 80-talen. Att ta ett år med AFS utomlands blir en upplevelse som berikar resten av livet för individen på en mängd olika sätt.

Studenter från alla delar av världen är också intresserade av och nyfikna på Sverige, så trycket på att få komma hit som AFS-student är stort. I år tar AFS Sverige emot ett 60-tal ungdomar från olika delar av världen, men Anna Käll är något bekymrad över den nuvarande situationen:

– Vi har dessvärre haft svårt att nå ut ordentligt till värdfamiljer här i Sverige. Det är ännu allt för få som känner till vilken enormt positiv och berikande erfarenhet det är att ta emot en utbytesstudent. Egentligen är det en väldigt liknande upplevelse som att själv spendera ett år utomlands i en annan kultur, med den skillnaden att man ”tar hem världen till sitt eget hem”. När man väljer att bli värdfamilj får ju hela den egna familjen dela den interkulturella upplevelsen och hittills har jag inte träffat någon värdförälder som ångrar att de öppnade dörren för en utländsk student. AFS-utbytet är oerhört stimulerande, för alla åldrar och jag hoppas att fler familjer här hemma ska inse det och våga prova. Jag tror att många familjer som tänkt tanken men tvekat, lever i missuppfattningen att man måste vara någon slags ”super-familj” med jättestora boendeytor eller fantastisk ekonomi för att det ska fungera. Så är det verkligen inte alls. Tolerans, nyfikenhet och vilja att lära är de viktigaste egenskaperna hos en värdfamilj, menar Anna.

– Min ambition är att AFS fortsätter att verka för ökad kulturell förståelse men också att AFS följer utvecklingen och stärker sin roll inom kulturell utbildning för t.ex. anställda på internationella företag som skickas på uppdrag ut i världen. Jag kommer också att lägga ett särskilt fokus på att jobba för att de skolerfarenheter som svenska ungdomar bär med sig hem formellt ska kunna tillgodoräknas på gymnasiet i Sverige – så att ingen ska behöva ta studieuppehåll ett år för att resa ut. Det känns gammalmodigt i tider av både EU-samarbete och en allt öppnare värld, avslutar Anna Käll.

För vidare info eller önskan om kontakt med Anna Käll, AFS-ungdomar och svenska värdfamiljer eller det svenska kansliet, vänligen kontakta AFS Sveriges kontorschef Marit Grönskei på tel 08-55694930 eller gå till webben;

www.afs.org eller www.afs.se

AFS Interkulturell Utbildning är en internationellt verkande, politiskt obunden och ideell organisation som erbjuder ungdomar interkulturellt lärande och erfarenheter genom studentutbytes- och vuxenprogram över hela jordklotet. Grundsyftet med verksamheten är att bidra till utvecklingen av en mer tolerant och fredlig värld, där bl.a. närhet, kunskap, harmoni och respekt för olikheter är vägledande värderingar. AFS är inte vinstdrivande utan arbetar genom frivilliga insatser.

AFS, en organisation med amerikanska rötter, bildades redan 1914 såsom en frivillig ambulanskår för att främja fred och har idag utvecklats till att vara världens största och mest erfarna internationella studentutbytesorganistion., med verksamhet och lokalkontor i fler än 50 länder. AFS har funnits i Sverige sedan 1948 och sedan dess har 13000 svenska ungdomar bott i utländska familjer i AFS program.