Kungsfenan The Swedish Seafood Award

Ny ordförande för Kungsfenan The Swedish Seafood Award: ”Hållbarhetsfrågorna allt mer i fokus”

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 00:00 CEST

Göteborg 2010 09 08

Göran Bengtsson, länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Västra Götalands län, är vald till ny ordförande i Kungsfenan The Swedish Seafood Award. Samtidigt tar en representant för FAO, FN:s livsmedelsorganisation, plats i juryn.

– Kungsfenan har under sina snart tio år skapat en tydlig plattform för att både driva på utvecklingen inom hållbart fiske och uppmärksamma världsgastronomi med fisk som råvara, säger Göran Bengtsson som efterträder Göte Bernhardsson, tidigare landshövding i Västra Götalands län, som ordförande.

– Kungsfenans insatser har vunnit respekt, mycket tack vare de pristagare som utsetts. Och hållbarhetsfrågorna är i dag allt mer i fokus och mer aktuella än för tio år sedan.

Samtidigt tar också en representant för FN-organet FAO:s avdelning för fiske och vattenbruk plats i Kungsfenans jurygrupp, kategori Hållbart Fiske.

– Vi ser med glädje fram emot samarbetet med FAO som globalt sett har den högsta tekniska kompetensen inom fisket, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad som också är både ledamot i Kungsfenans styrelse jämte ordförande för jurygruppen Hållbart Fiske.

För mer information gå in på www.kungsfenan.se eller kontakta VD Christina Stenberg, mobiltelefon 0706 350 350.

Kungsfenan The Swedish Seafood Award bildades 2001

Kungsfenan The Swedish Seafood Award skapades i Göteborg år 2001 på initiativ av Göte Bernhardsson, den dåvarande landshövdingen i Västra Götalands län.

Syftet är att i ett globalt perspektiv vara en ledande internationell mötesplats för att driva frågor kring havsmiljö, hållbart fiske och maritim gastronomi.

Med ambitionen att vara världens viktigaste fiskpris uppmärksammar organisationen varje år personer som har gjort betydande insatser i kategorierna Hållbart Fiske och Maritim Gastronomi. Den första prisutdelningen ägde rum år 2002.

De senaste pristagarna, som mottog sina utmärkelser vid en ceremoni i Göteborg i februari i år, var fiske- och resursministern i Namibia Dr Abraham Iyambo och EU:s förre fiskekommissionär Dr Joe Borg från Malta (de delade på Hållbarhetspriset), den världsberömde franske kocken Paul Bocuse (Gastronomipriset) och Dr Helen Lindqvist (Årets Skarpsill för innovativa insatser).

Kungsfenan The Swedish Seafood Award har ambitionen att bli världens mest välrenommerade fiskpris.  Priset på 400 000 kronor delas ut i kategorierna ”Hållbar Fiskenäring” och ”Maritim gastronomi”. ”Årets Skarpsill” är juryns specialpris till innovatörer och entreprenörer som står för skarpt nytänkande.

Organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är: Göteborgs Universitet, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svenska Mässan, Göteborg & Co.

Hemsida: www.kungsfenan.se