DIK-förbundet

Ny ordförande för landets logopeder

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2003 09:00 CET

I dag fick Sveriges drygt 1 000 logopeder en ny ordförande. Ingrid Kongslöv från Malmö valdes vid förbundsmötet till ny ordförande i Svenska Logopedförbundet.

Ingrid Kongslöv är en 29-årig logoped som nu arbetar med personer som drabbats av hjärnskador i vuxen ålder på vuxenhabiliteringen i Malmö.

Tidigare har Ingrid arbetat på Frösunda Center i Stockholm (2000-2001), rehabiliteringsmedicinska kliniken på Huddinge Sjukhus (1998-2000) samt logopedmottagningen på länssjukhuset i Gävle (1998).

– Logopederna har en mycket viktig roll eftersom kommunikation är väldigt betydelsefullt för människors vardag. Utan logopeder skulle många människor få svårt att fungera i dagens samhälle. Därför känns det som en mycket viktig och stimulerande utmaning att få företräda Sveriges logopeder, säger Ingrid Kongslöv i en kommentar.

– Ett problem som kommer högt på dagordningen är bristen på logopeder. Bland annat får barn och ungdomar inte hjälp i god tid vilket försvårar hela skolgången. Så kan det inte få fortsätta. Politiker måste ta sitt ansvar på allvar och skapa förutsättningar för alla barn som behöver hjälp med sin språkutveckling, avslutar Ingrid Kongslöv.

Svenska Logopedförbundet har över 1 000 medlemmar och representerar omkring 95 procent av landets logopeder. Logopedförbundet arbetar bland annat med yrkesutveckling på nationell och internationell nivå, utbildnings- och forskningsfrågor samt att bilda opinion för att fler logopedtjänster inrättas. Mer information finns på www.slof.org.

Övriga i Logopedförbundets styrelse:
Maria Andersson, Stockholm
Barbara Eberhart, Umeå