Svenska Bussbranschens Riksförbund

Ny ordförande i bussbranschen

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 15:00 CEST

Anders Lundström, VD för Busslink i Sverige AB, valdes till ny förbundsordförande för Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, vid förbunds­stämman som hölls i dag.

Anders Lundström är VD för Busslink i Sverige AB som är Sveriges näst största bussbolag med cirka 5 000 medarbetare och 1 500 bussar samt 125 taxibilar och småbussar. Busslink har en stor del av verksamheten i Stockholm men driver även linjetrafik från Sundsvall i norr till Nyköping i söder.

Anders Lundström är 33 år och bosatt i Liljeholmen, Stockholm. Han har tidigare arbetar som divisionschef för Veolia Transports bussverksamhet i Sverige.

- En av bussbranschens viktigaste uppgifter är att påverka våra politiker att gå från ord till handling när det gäller inställningen till bussen och kollektivtrafiken samt att öka attraktionskraften i föraryrket. Jag ser BR som en naturlig plattform för detta arbete och ser fram emot att vara med och driva arbetet framåt. Ensam är inte stark men BR med sina 400 medlemsföretag är definitivt det, säger Anders Lundström, ny förbunds­ordförande i BR.

Övriga ledamöter

Övriga ledamöter i BRs styrelse är Lars-Börje Björfjäll, Göteborgs Spår­vägar AB, Jan Bosaeus, Swebus AB, Johan Ekman, Ekmanbuss Flexibussitet AB, Jeanette Larsson, Scandorama AB, Bengt-Olov Lundberg, Sjöströms Bussar Vännäs AB, Eva Nilsson, Sandhems Busstrafik AB, Anna-Karin Norberg, Anna Norbergs Buss AB, Tomas Wallin, Veolia Transport AB samt som suppleanter Ken Forsberg, Forsbergs Buss AB, Susanne Holm, Smålandsbussen AB och Mikael Nilsson, Tjörnarps Buss och Åkeri AB.

Bild på Anders Lundström finns på http://www.bussbranschen.se/Pressinformation/bildarkiv.php

Mer information:
Anders Lundström, förbundsordförande BR, 070-577 87 57

Helena Gibson Ek, informationsansvarig BR, 070-648 24 00

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussrese­arrangörer som bedriver yrkes­mässig verksamhet. BR företräder medlems­företagens intressen gentemot politiker, myndig­heter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Med mer än 20 000 anställda och 10 000 bussar är vi till­sammans ryggraden i Sveriges person­transportsystem. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se