Biotage AB

Ny organisation på Pyrosequencing

Pressmeddelande   •  Sep 29, 2003 11:36 CEST

Pyrosequencing AB (Stockholmsbörsen:
PYROA) meddelar att efter bolagsstämmans godkännande av förvärvet av Personal Chemistry börjar företaget nu genomföra det kostnadsbesparingsprogram som förväntas ge årliga kostnadssynergier på 45-55 MSEK. Första steget är en ny ledningsstruktur som kommer att gälla från 1 oktober då Hans Johansson tillträder som VD samt ett förslag på bemanningsreduktion om ca 30 personer, varav ca 25 i Uppsala. Företaget har varslat om uppsägningarna och de fackliga organisationerna är informerade.

Pyrosequencing aviserade i augusti i år personalneddragningar på ca 40 personer. Dessa är genomförda. Efter att de nu aktuella personalnedskärningarna har genomförts kommer den samlade personalstyrkan i det nya företaget omfatta ca 150 anställda, varav ca 85 i Uppsala.

Om den nya koncernen
Pyrosequencing påskyndar upptäckten och utvecklingen av nya läkemedel genom att tillhandahålla kompletta system för tillämpad genetisk analys och läkemedelskemisk forskning. Genom samgåendet med Personal Chemistry har företaget ytterligare stärkt sin kundbas. Denna består av såväl kommersiella som akademiska kunder, däribland världens 20 största läkemedelsföretag och ansedda forskningsinstitut som National Institutes of Health och US Centers for Disease Control and Prevention i USA och Karolinska Institutet i Stockholm. Pyrosequencing har sitt huvudkontor i Uppsala och har även verksamhet i Boston, USA, Cambridge, Storbritannien och Konstanz, Tyskland. Företaget kommer ha ca 150 anställda och omsatte 2002 MSEK 202. Företaget är noterat på Stockholmsbörsen.

För ytterligare information:
Jeff Bork Styrelseordförande och koncernchef