Västtrafik

​Ny pendelparkering i Klareberg och fler platser i Floda

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2015 07:00 CEST

Nu har den nya pendelparkeringen i Klareberg öppnat. Samtidigt har pendelparkeringen i Floda utökats med 75 nya bilplatser.

Pendelparkeringen vid Klarebergs busshållplats på Hisingen är helt ny och har plats för drygt 100 bilar och 30 cyklar. Den är även utrustad med en digital skylt som visar antal lediga parkeringsplatser och kommande bussavgångar i realtid.

– Det känns väldigt bra att ännu fler människor nu kan parkera bilen och resa kollektivt. Den nya parkeringen i Klareberg kompletterar Eriksdal och är efterlängtad bland våra kunder, säger Line de Verdier, projektledare på Västtrafik.

I Floda, som är en av stationerna utmed Alingsåspendeln, finns det en pendelparkering sedan tidigare. Denna har nu byggts ut med 75 nya bilplatser och har nu plats för totalt 235 bilar och 180 cyklar. Arbetet blev färdigt och parkeringen nyöppnade för ungefär två veckor sedan.

Fakta om Västtrafiks pendelparkeringar
Inom ramen för Västsvenska paketet bygger Västtrafik 2 000 bilplatser och lika många cykelplatser. Arbetet görs i nära samarbete med respektive kommun, som bistår med mark och tar över drift och underhåll av färdigbyggda platser.

Sök efter en pendelparkering nära dig

För mer information:
Line de Verdier, projektledare Västtrafik 0730-45 89 55, line.deverdier@vasttrafik.se
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.