Piratpartiet

Ny piratvåg i Europa, nationellt mandat i Tjeckien och nytt Piratparti i Slovenien

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 16:11 CEST

Piratpartiet i Tjeckien har som första Piratparti blivit invalt i en nationell församling. Piratpartisten Libor Michálek  fick  i helgen fick stöd av 75% av väljarna i sitt distrikt, och därmed blev invald som senator i det Tjeckiska parlamentet.

Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet i Sverige, är i veckan i New York som talare och blev glad när hon möttes av nyheten.

- Otroligt kul, det visar ännu en gång att Piratpartiet inte är en dagslända. Vi är en rörelse som får mer och mer stöd runtom i Europa och världen.

Libor Michálek plats i Tjeckiens nationella parlament visar på fortsatt styrka. I Tyskland har det tyska Piratpartiet 45 platser på region-nivå och omkring 200 platser på lokal nivå. Men det är inte bara i Tyskland och Tjeckien som den piratpolitiska rörelsen har expanderat.  I förra veckan besökte Piratpartiets EU-parlamentariker Amelia Andersdotter Slovenien för att vara med när det Slovenska Piratpartiet formellt bildades.

- Nästa steg är att bilda ett europeiskt Piratparti och förbereda för valet 2014 där bland annat Tysklands Piratparti förväntas komma in i Europaparlamentet. Det satsar vi stenhårt på just nu, avslutar Amelia Andersdotter.

Kontakt:

Anna Troberg
Partiledare
för Piratpartiet
anna.troberg@piratpartiet.se
Mobil: 0704-676 273

Amelia Andersdotter

Europaparlamentariker för Piratpartiet

amelia.andersdotter@europarl.europa.eu
Brysselkontoret: +32(0)228 45922
Strasbourgkontoret: +33(0)3881 75922

Mobil: +32(0)470 460 922

Tess Lindholm
Pressekreterare för Amelia Andersdotter

andersdotter-press@piratpartiet.se

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.