Miljöpartiet de gröna

Ny politik för kärnkraftsavveckling: Avveckla kärnkraften på 10-12 år

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2004 13:02 CEST

Kärnkraften kan avvecklas på 10-12 år, enligt en ny rapport som Miljöpartiet publicerar idag. Detta innebär att det tidigare kravet på en avveckling till 2010 ersätts med en ny tidsplan.

- Vi lägger nu fast en offensiv politik för avvecklingen av en gammalmodig och ekologiskt ohållbar energikälla. Att vi släpper 2010 som slutpunkt för avvecklingen beror inte på att vi ändrat politik utan på att åren har gått utan att något har gjorts av de andra partierna, sade Ingegerd Saarinen, riksdagsledamot i Näringsutskottet i samband med att hon presenterade rapporten.

Avvecklingen kan ske samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, och utan överutnyttjande av biobränsleresurserna. Framförallt ska elanvändningen minska, medan biokraftvärme och vindkraft byggs ut.

-För att nå dit krävs inga särskilt radikala medel. Elanvändningen har minskat betydligt de tre senaste åren. Den utvecklingen kan och bör fortsätta med tanke på att Sverige har en extremt hög elförbrukning. 2001 var den 2,6 gånger högre per capita än i resten av EU, säger , säger Ingegerd Saarinen.

Förutsättningen för att bygga ut vindkraften är mycket goda om viljan finns. I Tyskland ger vindkraften idag 24 TWh, vilket motsvarar 6 Barsebäcksreaktorer. Biokraftvärmen kan också byggas ut väsentligt både i anslutning till fjärrvärme och i massaindustrin.

Under en period på ca 10-12 år kan också all torv och stora mängder kol och olja ersättas i stora pannor, och ytterligare olja ersättas i villapannor. Därför kan koldioxidutsläppen minskas medan kärnkraften avvecklas.

Hela rapporten finns att läsa på www.mp.se

Kontakt: Ingegers Saarinen, 070-376 06 73