Riksförbundet Attention

Ny Porträttbok skildrar unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2011 14:55 CET

Vad händer om man låter en grupp ungdomar med NPF testa  fritidsaktiviteter tillsammans? Attentions Ungdomsprojekt har sammanfattat tre års framgångsrik verksamhet i form av tio personliga berättelser

I PORTRÄTTBOKEN möter du Fernando, Malin, Micke, Niénori, Evelina och Sofia som berättar hur det har varit att vara testpiloter, Anders och Fredrik som utbildats till ledare i projektets ledarskapsprogram, Nicole som varit projektassistent och gruppledare och projektledaren Markus.

Berättelserna är skrivna av Nicole och baserade på intervjuer som hon gjort enligt metoden lösningsfokus, som syftar till att lyfta fram styrkor och resurser hos varje individ, för att ta reda på vad har som fungerat och kunna använda sig av det i framtiden.

”Att ha varit med i testpiloterna har betytt mycket för mig, både i och med att jag har fått prova på saker som jag annars aldrig skulle prova, men mest på det sociala planet. Jag tyckte om känslan i gruppen eftersom jag inte kände mig annorlunda och jag kundefråga tills jag förstod utan att känna mig dum” beskriver en av deltagarna.  ”Man gör saker man inte skulle göra annars och inser att man kan så mycket mer än vad man egentligen tror”, berättar en annan.

Porträttboken finns att köpa för 119 kr + porto i Attentions webbutik se www.attention-riks.se/butik

Ytterligare upplysningar kan fås via Riksförbundet Attentions kansli tfn 08-709 22 60 eller e-post kansliet@attention-riks.se

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) och deras familjer. Vi är 12 500 medlemmar och arbetar för att de barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver och bli bemötta med respekt.

Bland våra medlemmar finns personer med ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom och Tvångssyndrom (OCD), Språkstörning samt personer med nedsatt förmåga att läsa, skriva och räkna.

Kansli: Förmansvägen 2, 117 43 Stockholm Tfn 08-709 22 60. E-post kansliet@attention-riks.se, webbplats http://www.attention-riks.se