Imano AB

Ny produkt kan spara miljoner för sågverksindustrin

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 09:03 CET

Imano har tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med det kanadensiska företaget KP Wood. Imano får ett helhetsansvar för det branschanpassade affärssystemet Woodmart på den svenska marknaden. En glädjande nyhet för svensk sågverksindustri som under lång tid letat efter ett heltäckande affärssystem.

- Vi är väldigt glada för det här unika samarbetet. Det kommer dessutom mycket lägligt i en tid där behovet av moderna IT-system är akut i branschen. Med rätt affärssystem kommer de svenska sågverken bli mer effektiva och lönsamma, säger Imanos VD Christer Lindqvist

Siljan-koncernen först ut, Bergkvist-Insjön på väg

De senaste åren har KP Wood utvecklat och anpassat sitt affärssystem Woodmart specifikt mot sågverksindustrin. Systemet är lättanvänt och heltäckande med öppen arkitektur och stora integrationsmöjligheter. Woodmart används idag av Siljan-koncernen och näst på tur står ett av Sveriges största familjeägda sågverksföretag, Bergkvist-Insjön.

För Siljan har Woodmart inneburit en stor effektivisering.

- Woodmart ger oss bättre stöd i planering och säljarbete och vår kundservice blir effektivare i sin order- och fakturahantering. Vi räknar med att effektiviteten ökat med 25-30 % i organisationen. Samtidigt har de IT-relaterade driftkostnaderna minskat avsevärt, säger Sören Larsson, IT-chef Siljan Group AB.

Organisation etableras i Sverige

För att kunna expandera på den svenska marknaden vände sig KP Wood till Imano som är ledande inom IT i sågverksbranschen. Samarbetet innebär att Imano får ansvar för försäljning, implementation, förvaltning och support av Woodmart. Imano och KP Wood bygger nu tillsammans upp en större organisation för utveckling, support och förvaltning i Sverige. På sikt kommer ett tiotal konsulter behövas vilket också öppnar för ett flertal nyrekryteringar.

- Woodmart har stora förutsättningar att bli det ledande affärssystemet för sågverksindustrin i Skandinavien. Vi tror det är fullt möjligt att nå dit inom de närmaste tre åren, bedömer Christer Lindqvist:

KP Woods vice VD Richard Robertson ser samarbetet med Imano som en avgörande milstolpe för Woodmarts fortsatta expansion.

- Vi känner att vi har hittat en perfekt partner i Imano och ser fram mot ett framgångsrikt samarbete. Vår unika produkt kombinerad med Imanos starka lokala närvaro och branschkännedom gör oss till en ledande aktör på den Skandinaviska marknaden.

För mer information kontakta:

Christer Lindqvist, VD Imano, tel: 070-255 55 23, christer.lindqvist@imano.se
Mark Kaufmann, försäljningschef KP Wood, tel: +1 (604) 838-9755, m.kaufmann@kpwood.com

www.imano.se
www.kpwood.com

Snabbfakta om Imano

• Verksamhet: IT- och verksamhetskonsult med inriktning mot skogsindustrin
  • Orter: Göteborg, Växjö, Falun och Jönköping
  • Huvudägare: Christer Lindqvist och Gino Vettese
  • Omsättning (miljoner kr): 41 (39)
  • Antal anställda: 41 (31)
  • Övrigt: Gasellföretag 2007, 2009 och 2009