Microsoft Sverige AB

Ny produktfamilj från Nokia riktad mot företagsmarknaden

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 13:29 CEST

Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 kombinerar styrkan med 3G och WLAN med avancerade rösttjänster och mobil e-post och är i design anpassade för olika typer av affärsanvändare. Nokia presenterar idag tre nya modeller av affärsanpassade terminaler. Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 – först ut i nya Nokia Eseries – möjliggör mobilitet för alla typer av företag. Nokia Eseries terminalerna kombinerar attraktiv och enkel design för den enskilde användaren med ny teknologi som gör det enkelt för IT-avdelningen att hantera säkerhetsfrågor, företagsapplikationer och data. Varje terminal är utformad för att stödja nödvändiga affärsapplikationer som mobil e-post men även avancerade röstfunktioner. Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 beräknas kommer ut på marknaden under första kvartalet 2006. Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 stödjer även de vanligast förekommande mobila e-postlösningarna som till exempel BlackBerry Connect, GoodLink från Good Technology, Inc., Nokia Business Center, Seven Mobile Mail, Seven Always-On Mail och Visto Mobile. De nya Nokia Eseries terminalerna är baserade på den senaste versionen av Series 60 plattformen. Series 60 3rd Edition tillsammans med Symbian OS v. 9.1 tillhandahåller en identisk applikationsmiljö för Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70. De innehåller en rad olika GSM frekvenser och 3G (WCDMA) nätverksstöd för ”seamless roaming” världen över, likväl som flera lokala anslutningsval som WLAN, Bluetooth-teknologi och infraröd anslutning och är USB 2.0 kompatibla. Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 har även högkvalitativ röstfunktionalitet i jämförelse med liknande produkter som kombinerar PDA-egenskaper med mobiltelefoni. Terminalerna stödjer avancerade rösttjänster som IP-telefoni (Voice over IP), Push to talk och andra SIP-baserade telefonitjänster som gör att företag kan göra det enkelt för de anställda att kommunicera på och utanför kontoret. Företag som använder Avaya eller Cisco IP PBX kan koppla samman de nya Nokia terminalerna med företagets telefonnät och på så sätt göra det möjligt för de anställda att använda tjänster som tidigare enbart varit möjligt över företagets vanliga telefonnät, som t ex att ringa kortnummer eller använda växeltjänster. “När vi undersökte behoven och kraven hos våra kunder i utvecklingen av dessa produkter såg vi två tydliga trender: IT-avdelningarnas ökade behov av säkra och hanterbara plattformar och den anställdes enskilda behov och önskemål utifrån arbetssituation”, säger Trude Gajland, säljchef för terminaler på Enterprise Solutions, Nokia Skandinavien. ”Vi förstår vad mobilitet betyder för företag. De nya terminalerna är ett resultat av vår kunskap om användarvänlig och funktionell design, säkerhet och det allra senaste inom trådlös teknologi. Vårt mål är att göra det enkelt för kunderna att välja Nokias produkter för alla typer av mobila lösningar.” De nya affärsterminalerna är de första på marknaden med stöd för ”remote device management” baserat på OMA DM**. Det gör det möjligt för IT-chefer att med hjälp av fjärrstyrning konfigurera terminalen och ge användaren tillgång till olika applikationer. Man kan även eliminera terminalens behörighet till nätverket samt låsa den för fortsatt användning. Individuell kundanpassning av mjukvara och applikationer är också möjligt. Nokias breda kompetens inom säkerhetsområdet möter företagens strikta krav på säkerhet vad gäller information i terminalen, i back-office systemen och i nätverken. Nokia E60: En klassisk design med unika röstfunktioner Nokia E60 är en klassiskt designad mobiltelefon som kombinerar en kompromisslös design med funktionalitet och användarvänlighet. Stöd för en rad avancerade samtalsfunktioner som t ex integrerad högtalare, konferenssamtal, röstbaserade tjänster som Push to talk och IP-telefoni, gör Nokia E60 till den bästa mobila terminalen för aktiv röstkommunikation – både på och utanför kontoret. Nokia E60 erbjuder snabb och flexibel datauppkoppling med WCDMA för uppkoppling utanför kontoret och WLAN som ett kostnadseffektivt alternativ för lokal uppkoppling. Trots att terminalen är relativt liten, gör den stora färgskärmen det lätt att skriva och läsa e-postmeddelanden och kalenderanteckningar. Nokia E60 stödjer GSM900/1800/1900 och WCDMA2100 nätverk. Nokia E61: Skapad för mobil e-post Nokia E61 har en liknande design som många andra populära mobiltelefoner optimerade för mobil e-post på marknaden men är tunnare och full av ny kraftfull funktionalitet. Terminalen har en fyrvägstangent (joystick), ett komplett tangentbord och en färgskärm med 16 miljoner färger som gör det enklare än någonsin att använda mobil e-post. Genom att stödja mobila e-postklienter som BlackBerry Connect, GoodLink, Nokia Business Center, Seven Mobile Mail, Seven Always-On Mail och Visto Mobile erbjuder Nokia E61 sömlös och krypterad mobil anslutning. Inkluderat är även en funktion för att hantera bifogade filer (dokument, excelfiler, presentationer, PDF:er och zip-filer) och en redigeringsfunktion (dokument, excelfiler och presentationer). Nokia E61 innehåller även samma avancerade funktioner för röstsamtal och IP-telefoni som Nokia E60 och Nokia E70. Nokia E61 kan skicka och ta emot e-post, även under ett telefonsamtal. Nokia E61 stödjer GSM850/900/1800/1900 och WCDMA2100 nätverk. Nokia E70: Allt-i-ett terminalen Vid första anblicken ser Nokia E70 ut som en modern smartphone. När man öppnar den finner man dock ett komplett tangentbord, en generös färgskärm för att läsa e-post och bifogade filer (dokument, excelfiler, presentationer, PDF:er och zip-filer) och en funktion för redigering av dokument, excelfiler och presentationer. Precis som Nokia E60 och Nokia E61 stödjer Nokia E70 en rad röstapplikationer och e-post. Nokia erbjuder användarna två versioner av Nokia E70 – en optimerad för mobila nätverk i Europa och Asien (GSM900/1800/1900/WCDMA 2100) och en för mobila nätverk i Nord- och Sydamerika (GSM850/1800/1900), men båda versioner är anpassade för roaming mellan regioner i GSM nätverk. Nokia erbjuder även en omfattande tjänsteportfölj för sina affärsterminaler och lösningar vilket inkluderar allt från teknisk support till implementering, professionella tjänster och teknisk utbildning. Nokias tjänster syftar till att bättre stödja kunderna och möjliggöra framgångsrika end-to-end lösningar. En fullständig lista över de nya terminalernas egenskaper och tekniska specifikationer finns på www.nokia.com/business . För mer information om tillgänglighet, vänligen kontakta lokal Nokia representant. Bilder på Nokia E60, Nokia E61 och Nokia E70 finns att hämta på www.nokia.com. En video B-roll på Nokia Eseries finns på www.thenewsmarket.com. För mer information, vänligen kontakta: Trude Gajland Säljchef för terminaler på Enterprise Solutions, Nokia Skandinavien Tfn: +46 8 410 085 15 Mobil: +46 709 93 85 15 E-post: trude.gajland@nokia.com Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavien Tfn: +46 8 410 085 05 Mobil: +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com *Företag och produktnamn kan vara registrerade varumärken och respekteras därefter. **OMA DM är en standard upprättad av Open Mobile Alliance. För mer information, besök http://www.openmobilealliance.org/