Sveriges Annonsörer

Ny publik topplista visar hur svenskarna surfar

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 15:36 CEST

Inom kort lanserar företaget Miseto och Sveriges Annonsörer Sveriges enda heltäckande internet-topplista.

Har du undrat över hur många svenskar som faktiskt besöker Google under en genomsnittlig vecka? Eller hur populärt Facebook verkligen är i Sverige? Nu behöver du inte undra länge till – snart lanseras en topplista med den informationen.

Med start i mitten av november publiceras en topplista över de största sajterna som besöktes av svenska folket i åldrarna 16 till 75 under föregående vecka. Topplistan blir den enda svenska listan som visar samtliga stora webbplatser, inklusive Google och Facebook.

Listan fungerar som ett komplement till KIA-index, den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, som ägs och drivs av Sveriges Annonsörer.

- Det är viktigt att annonsörerna får insyn i vår verksamhet och kan känna sig trygga med att vi visar rättvisande siffror, säger Tobias Eidem, vd på Miseto, som delägs av Sveriges Annonsörer.

- Det behövs en heltäckande lista som kan visa även de mindre webbplatserna och vad de har för typer av besökare, kommenterar Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och fortsätter; Misetos topplista kommer att fungera som ett bra komplement till KIA-index.

En del av tjänsten erbjuds kostnadsfritt. För de som vill ha mer djuplodande information kommer det även att erbjudas ett webbaserat omvärldsbevakningsverktyg med sök- och analysmöjligheter.

Om KIA-index:

Om Miseto:
Miseto är ett helsvenskt företag med agendan att göra Internet mindre hemligt och mer tillgängligt. Bland Misetos tjänster finns ett omvärldsbevakningsverktyg för att hitta målgrupper och se effekt av annonskampanjer. Miseto grundades våren 2011 och delägs av branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

För mer information kontakta:
Tobias Eidem, vd Miseto: 0732-01 16 11
Anna Lindström, kommunikatör Sveriges Annonsörer: 0763-40 99 20.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Läs gärna mer på www.annons.se