Iomega

Ny rackmonterad NAS från Iomega

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 09:18 CEST

Iomega, ett EMC-företag och global ledare inom dataskydd, lanserar ett nytt tillägg till sin växande produktportfölj av nätverkslösningar - Iomega StorCenter Pro ix4-200r NAS Rackmount Server.

NAS:en bygger på det robusta operativsystemet LifeLine från EMC som innebär snabb dataöverföring, klarar blandade miljöer och har funktioner för små till medelstora företag.

Denna rackmonterade nätverkshårddisk med fyra hårddiskar och kapacitet upp till 4 TB erbjuder en mängd avancerade funktioner. Däribland ISCSI-support på blocknivå, multipla RAID-konfigurationer, stöd för mappkvoter, jumbo frames, Windows Active Directory support, fjärraccess och fjärrstyrning. Även ett VMware Ready-certifikat för virtuella installeringar ingår.

- Något som utmärker den nya nätverkshårddisken ix4-200r är pålitlighet och användarvänlighet. Iomega är den enda leverantören av nätverkshårddiskar som förenar EMC:s lagringstekniker med produkter som den nya ix4-200r. Detta särskiljer inte bara Iomega från sina konkurrenter, utan innebär också att ix4-200r skiljer sig från liknande rackmonterade produkter, säger Jonathan Huberman, VD för Iomega och avdelningen för produkter för konsumenter och mindre företag på EMC.

Funktioner i den rackmonterade NAS-enheten StorCenter Pro ix4-200r:

• ix4-200r innehåller 4 hårddiskar, en 3,2 GHz Intel Celeron-processor, 1 GB systemminne och en Gigabit Ethernet-anslutning i ett 1U högt chassi. ix4-200r levereras med hårddiskar med en total kapacitet på 2TB eller 4TB.
  • ISCSI Support: Ger åtkomst på blocknivå för effektivt utnyttjande, särskilt för databaser, e-post och backupsystem.
  • VMware Ready certifiering: ix4-200r är certifierad både som NAS (NFS) och iSCSI-lagring VMware ESX server 3. ix4-200r är den enda produkten i sin klass med VMware Ready-certifiering. Detta gör det möjligt för små och medelstora företag att till ett rimligt pris ta tillvara de fördelar och funktioner som erbjuds i en VM-ware miljö.
  • Fjärråtkomst: Via fjärråtkomst kan man hantera och komma åt information från ix4-200r-enheten.
  • RAID Support: ix4-200r är konfigurerad för RAID 5, men erbjuder också RAID 10 (båda med automatisk "rebuild") samt JBOD.
  • Flera nätverksprotokoll: ix4-200r fungerar i Windows, Linux och Mac-miljöer med nätverksstöd för CIFS / SMB / Rally, NFS och AFP / Bonjour. ix4-200r stöder också protokoll såsom HTTP, FTP och SNMP.
  • Windows Active Directory Support (ADS): ix4-200r fungerar som en klient i en Active Directory-domän.
  • UPS-support: Enheten klarar avbrottsfri strömförsörjning och avstängning utan förlust av data vid strömavbrott.
  • Utbyggbarhet: Utöka lagringskapaciteten genom att ansluta externa USB-hårddiskar via tre USB-portar. ix4 läser och skriver med olika format, bland annat fat32, NTFS eller ext2/ext3 formaterade hårddiskar (läser endast på externa HFS + formaterade enheter).
  • Videoövervakning: Stöder upp till fyra Axis-nätverkskameror för övervakning i realtid och videoinspelning direkt till ix4-200r.
  • Skrivarserver som stöder delning av upp till tre USB-skrivare.
  • Klarar UPnP-stöd genom en DLNA-certifierad media server. ix4-200r innehåller även en iTunes-server och stöder Picture Transfer Protocol (PTP) via en av de tre USB 2.0-portarna samt Bluetooth-överföring från en mobiltelefon, PC eller BlackBerry-telefon.

Enkel att implementera och använda - idealisk för mindre företag och fjärrkontor
Med bara fyra musklick är ix4-200r redo att användas genom någon av datorerna i nätverket. Driften av ix4-200r sköts via ett användarvänligt gränssnitt som finns tillgängligt i 11 olika språk. Användare kan få tillgång till filer från vilken PC, Linux- eller Macintoshdator som helst i nätverket för enkel fildelning, säkerhetskopiering samt delning av skrivarresurser.

De fyra hårddiskarna i ix4-200r är SATA II-hårddiskar med så kallad hot-swap som minimerar nedtiden och möjliggör enkelt byte av diskar. Med Gigabit Ethernet-uppkoppling och en högpresterande konstruktion effektiviserar ix4-200r produktiviteten hos mindre företag genom att göra information tillgänglig och samtidigt säker över ett lokalt nätverk.

Backup och säkerhetsmjukvara för en komplett lösning
StorCenter Pro ix4-200r NAS förser ett obegränsat antal stationära och bärbara datorer med dataskydd och säkerhetskopiering genom backupprogrammet EMC Retrospect Express. Under installationsprocessen anger användaren vilka filer och mappar som ska schemaläggas för automatisk backup. Efter den inledande installationsprocessen uppdateras och sparas ändringar och tillägg automatiskt.

För ett utökat skydd inkluderar ix4-200r onlinesäkerhetskopiering på MozyHome (2 GB lagringsutrymme per användare i nätverket). Mozy Home onlineservice för säkerhetskopiering förser med lagring online för säkerhetskopiering av utvalda mappar eller filer på EMC:s datacenter. Användare kan också uppgradera till obegränsat lagringsutrymme online för cirka 45 kronor per månad (per dator). Man kan också uppgradera till MozyProplan, som är en centralstyrd lagringstjänst för företag.

StorCenter Pro ix4-200r inkluderar även den krypterade säkerhetstekniken RSA BSAFE, för skydd av installeringar och uppgraderingar mot datorvirus eller skadlig kod.

Kompatibilitet
StorCenter Pro ix4-200r NAS Rackmount Server är kompatibel med Windows-, Mac OS-, och Linuxmiljöer.

Pris, tillgänglighet och garanti
Iomega StorCenter Pro ix4-200r NAS Rackmount Server 2 TB är nu tillgänglig för ett rekommenderat pris på 16 500 SEK, modellen på 4 Terabyte är tillgänglig till ett rekommenderat pris på 19 000 SEK. Båda versionerna inkluderar 3-års garanti (med registrering).

Lågupplösta bilder: www.flickr.com/photos/iomega-nordic
Högupplösta bilder: www.pressmaterial.net/iomega/ix4-200r.zip

Mer information finns på: http://korta.nu/Iomega Storcenter Pro ix4-200r

För mer information och testexemplar vänligen kontakta:
Magnus Erlandsson
Regional Manager Nordic Iomega
E-post: erlandsson_magnus@iomega.com

Om EMC
EMC Corporation (NYSE: EMC) är världens ledande företag inom informationshantering med lösningar för organisationer av alla storlekar. EMC skapar IT-infrastrukturer som optimerar informationshanteringen i syfte att maximera värdet av organitioners information. Mer information om EMCs produkter och tjänster finns på www.EMC.com.

Om Iomega
Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.