SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Ny rapport: Extrem bostadsbrist bland Stockholms studenter- Här är tio tips till bostadssökande unga och studenter

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2011 11:13 CEST

Stockholms studentkårers centralorganisation släpper idag en rapport om den akuta bostadsbrist som råder för studenter i Stockholmsregionen. I Nacka finns endast 420 studentbostäder och inga planer på att bygga nytt under åren 2011-2012. I samband med detta ges även tio tips till unga och studerande om hur man ska klara sig på en bostadsmarknad i obalans, sammanställda tillsammans med organisationen jagvillhabostad.nu.

Hur ser bristen på bostäder för unga och studenter ut i Stockholmsregionen? Kommer vi återigen få se tältande studenter på Stockholms olika campusområden? Risken finns. Enligt den rapport som SSCO har sammanställt inför terminsstarten är bristen på bostäder som unga och studenter kan efterfråga mer akut än någonsin.

- Det kanske mest alarmerande är att nyproduktionen av studentbostäder och små hyresrätter verkar ha avstannat. Under åren 2011-2012 planeras endast 261 nya studentbostäder i hela länet, säger Lina Glans, ordförande på Stockholms studentkårers centralorganisation.

- Dagens situation är ohållbar. Obalansen på bostadsmarknaden resulterar i att många unga och studerande tvingas ut på en osäker andrahandsmarknad där man kan bli lurad eller få betala överhyror, säger Cattis Carlén, ordförande jagvillhabostad.nu Stockholm.

Rapporten visar att det råder brist på bostäder som unga och studenter kan efterfråga i 18 av länets 26 kommuner. Samtidigt är befolkningsökningen och ungdomskullarna för åren 2011, 2012 och 2013 större än någonsin.

- 68 800 personer i åldern 20-27 år vill ut på Stockholms bostadsmarknad. 80 000 studenter bor i regionen, men det finns endast 12 000 studentbostäder. Det här är helt enkelt ekvationer som inte går ihop, säger Cattis Carlén.

- Rapporten syftar till att få politiker att ta problemet på största möjliga allvar. Framförallt krävs ett större regionalt fokus, där varje kommun ser sitt ansvar i frågan. Nacka är till exempel en kommun som är relevant för denna fråga. Trots närhet till campusområden har man bara 420 studentbostäder och inga planer på att bygga nytt under 2011-2012, säger Lina Glans.

För mer information:

jagvillhabostad.nu                                                                               SSCO

Cattis Carlén, ordförande Sthlm                                                     Lina Glans, ordförande

0733-62 14 01                                                                                         0708-99 77 14

cattis.carlen@jagvillhabostad.nu                                                  ordf@ssco.se

10 tips till bostadssökande unga och studenter

1. Leta upp de bostadsförmedlingar som finns

Du kan kolla upp vilka bostadsförmedlingar som finns på bostadssökarsajten - jagvillhabostad.nu och klicka på Leta bostad. Ställ dig i förmedlingar som finns, kommunernas bostadsförmedlingar, kommunala bostadsbolags förmedlingar, studentbostadsköer och annat. Anmäl dig till exempelvis SSSB (sssb.se) och Stockholms stads bostadsförmedling (bostad.stockholm.se). Här är uthyrning laglig och hyran vit. Se till att vara aktiv - tiden går fort och du kan få en bostad snabbare än du tror, värt att kolla upp är om de använder sig av först-till-kvarn-metoden. Att ställa sig i bostadskön är en investering för framtiden!

2. Sök upp privata fastighetsägare

En del värdar har också en förmedling på deras egen hemsida eller använder inte de eventuella förmedlingarna. Ring, mejla och skicka brev! Fullständig förteckning över fastighetsägare, Fastighetskalendern, finns att köpa eller låna på biblioteket och ibland på kommunernas hemsidor - eller så kan du återigen använda servicen på jagvillhabostad.nu.

3. Sök efter andrahandskontrakt på nätet – kolla på akademiskkvart.se

Det kan gå snabbt att få ett andrahandskontrakt och kraven är oftast inte lika höga som för ett förstahandskontrakt. Det gäller dock att vara försiktig och veta dina rättigheter! Du riskerar att åka på ett osäkert eller olagligt kontrakt med ockerhyra. Om det är kris, ta den där dyra lägenheten. Du kan göra en anmälan till hyresnämnden i efterhand och få tillbaka pengarna, men tänk på att spara all dokumentation. SSCO erbjuder en andrahandsförmedling för studenter för att göra processen säkrare för dig som hyresgäst. Gå in på akademiskkvart.se för att få veta mer.

4. Sök bostad en bit utanför stadskärnan

Ta reda på hur kommunikationer fungerar, speciellt på kvällar och helger. Kanske går pendeln, tåget eller bussen raka vägen till skolan, jobbet, flickvännen eller bästisen. Åk själv ut till olika förorter för att bilda dig en egen uppfattning. Det är oftast lättare att hitta en lägenhet längre ut från stan.

5. Sök boende tillsammans

Genom att söka bostad tillsammans med andra får ni fler valmöjligheter, både vad gäller storlek och betalningsvilja. Det kan ibland vara lättare att hitta en fyra än en etta. Ofta står bara en person på kontraktet, vilket kan leda till problem om någon av kompisarna är sen med hyran, eller plötsligt måste flytta. Ett tips är att skriva ett kontrakt om uppsägningstid gentemot varandra. Eller kolla om hyresvärden använder sig av "kompiskontrakt".

6. Sprid till så många som möjligt att du söker bostad

Använd ditt egna kontaktnät, mejla, sprid det på Facebook och Twitter, be att få ordet en stund vid uppropet och prata med alla du känner. Man vet aldrig när något kan dyka upp.

7. Annonsera själv

Använd lapp och tejptekniken, den är billig. Många, framför allt studenter, vill hyra ut i andra hand när de reser utomlands, pluggar eller jobbar på annan ort. Men var försiktig - gå aldrig och titta på en lägenhet ensam, det finns många som vill utnyttja desperata bostadssökande. Hör efter hos din studentkår eller hos ditt lärosäte – ibland har de tillgång till egna bostäder eller vet var du kan söka vidare. Håll koll på anslagstavlan på din institution!

8. Ha alltid dina papper redo

Din blivande hyresvärd vill ofta se en massa papper - se till att ha dem redo för att inte missa chansen. Det gäller oftast personbevis, anställningsintyg, referenser, inkomst, bankutdrag, antagningsbevis om du ska börja plugga med mera. Kanske kan du fixa en borgensman eller liknande back-up om du misstänker att dina papper ser halvbra ut.

9. Kolla upp hyresgaranti och bostadsbidrag

Hyresgarantier är en möjlighet, som dock inte alla kommuner använder sig av, men som kan hjälpa dig att få ett hyreskontrakt om du till exempel bara har en tillfällig anställning. Kontakta din kommun och hör dig för

om möjligheterna. I Stockholms län är det kommunerna Botkyrka, Värmdö och Sigtuna som erbjuder

hyresgarantier. Du kan läsa mer om hyresgarantin på Statens Bostadkreditnämnds hemsida bkn.se. Du kan även ansöka om bostadsbidrag från Försäkringskassan, men var försiktig så du inte blir återbetalningsskyldig.

10. Ge inte upp!

Var alltid trevlig och artig, även om det känns hopplöst ibland. Man vet aldrig vem som kan tänkas bli ens framtida hyresvärd! Använd servicen under Leta bostad på jagvillhabostad.nu. Där finns också exempel på ansökningsbrev, tips och råd och var du kan vända dig om du råkar illa ut.

Jagvillhabostad.nu och SSCO kommer att vara på olika högskolor vid terminsstart för att informera ytterligare:

jagvillhabostad.nu

23 augusti       Kungliga Tekniska Högskolan
26 augusti       KI Solna och KI Huddinge
30 augusti       Södertörns högskola
31 augusti       Stockholms universitet

SSCO

22 augusti       Kungliga Tekniska Högskolan

31 augusti       Södertörns högskola

31 augusti           Stockholms universitet

Vill du veta mer om jagvillhabostad.nu? Gå in på www.jagvillhabostad.nu

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se. Pressbilder

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.