Global Utmaning

Ny rapport från Global Utmanings Ekonomiska råd:”1990-talets misslyckade penningpolitik roten till dagens höga arbetslöshet”

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 07:43 CET

Dagens höga arbetslöshet beror inte bara på sviter efter den senaste finanskrisen eller på för höga ersättningsnivåer till arbetslösa. En stor del av förklaringen står att finna redan i den bristande stabiliseringspolitiken från Riksbanken under 1990-talet. Det hävdarTCOs chefsekonom Göran Zettergren i en ny rapport från tankesmedjan Global Utmaning

Det har funnits en bred konsensus bland svenska ekonomer kring frågan varför den svenska arbetslösheten bitit sig fast vid så hög nivå sedan 1990-talskrisen. Det har betraktats som ett utbudsproblem som bara kan lösas med strukturella reformer på arbetsmarknaden, såsom mindre generös a-kassa, mindre strikt arbetsrätt, försvagade fackföreningar och lägre skattekilar.

Det teoretiska och empiriska stödet för detta synsätt är dock betydligt mindre än man kan tro, hävdar Göran Zettergren, chefsekonom på TCO.
- Riksbanken bedrev en mycket stram penningpolitik åtminstone fram till 1996. Resultatet av denna politik var dels att arbetslöshetskrisen fördjupades och förlängdes, dels att hundratusentals personer slogs ut från arbetsmarknaden. Ett tillstånd som påverkar arbetslösheten än idag, säger Göran Zettergren.

Göran Zettergren har på uppdrag av Global Utmanings ekonomiska råd skrivit rapporten ”Naturligt hög arbetslöshet?” - om sambandet mellan politik och jämviktsarbetslöshet, som presenteras vid ett seminarium på Medelhavsmuseet kl 16-17.30 idag den 24 februari.

Program och inbjudan till seminariet finns här!

För ytterligare kommentarer kring rapporten:

Göran Zettergren, rapportförfattare, 0707533352

Sandro Scocco, ordförande Global Utmanings ekonomiska råd, 0707583771

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.