Transportföretagen

Ny rapport: Näringslivets transporter – hur kan transportinfrastrukturen bli mer effektiv?

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 09:30 CEST

Idag presenterades rapporten Näringslivets transporter – hur kan transportinfrastrukturen bli mer effektiv?, vid ett seminarium på tankesmedjan Fores.

Rapporten som är skriven av Björn Hasselgren, forskare vid KTH på uppdrag av TransportGruppen, syftar till att bredda diskussionen om finansiering av transportinfrastrukturen.

I rapporten utvecklas idéer och förslag om hur transportinfrastrukturen skulle kunna bli mer effektiv genom reformer för ändrad organisation och finansiering.

Rapporten presenterades idag på förmiddagen vid ett seminarium på tankesmedjan Fores med efterföljande panelsamtal mellan Jan-Eric Nilsson, professor vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, Ulrika Francke, vd Tyréns och Anders Ygeman (S), ordförande för Trafikutskottet.

Rapporten kan laddas ner i bifogad fil eller från TransportGruppens hemsida.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare, TransportGruppen, 0730-447120, ebba.fredin@transportgruppen.se

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 300 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.