Transportföretagen

Ny rapport om vikten av att satsa på infrastruktur - Svensk extrasatsningar på infrastruktur liten i jämförelse med andra

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 11:43 CEST

Rapporten Vägar ur krisen: Transporternas samhällsnytta - från USA till Uppsala presenteras i dag den 1 juli kl 13.00-14.15 i Spegelsalen, Wisby Hotel, Visby.

Trots att en del planerade och beslutade svenska infrastrukturprojekt har tidigarelagts och kommer att inledas i år eller 2010-2011, så förändras inte bilden. Även om dessa projekt, om totalt tre och en halv miljarder kronor, räknas in så hamnar Sverige på botten i en jämförelse med andra länder.

Förbättrade transportsystem gör arbetsmarknaden större. Människor kan därigenom i större utsträckning välja var de vill bo och jobba. Satsningar på infrastruktur och transportsystem ger i förlängningen ekonomisk tillväxt för både individ och samhälle.

- Det är hög tid att satsa betydligt mer på infrastrukturen i Sverige än vad regeringen hittills gjort, säger Maria Nygren, vice VD för TransportGruppen som beställt rapporten av WSP Analys och Strategi. I rådande ekonomiskt läge ger investeringar i infrastruktur en effektivare stimulans på ekonomin än annan finanspolitik. Avkastningen på varje satsad krona är fantastisk.

För mer information kontakta pressekreterare Dag Gustavsson 070-319 24 44