LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Ny rapport: Så påverkar Östersjöländernas jordbruk övergödningen

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 14:08 CEST

Jordbruket står för omkring hälften av kväveutsläppen i Östersjön. Men hur skiljer sig de olika länderna åt och vilka nationella åtgärder har införts för att begränsa skadeverkningarna? I en ny rapport från Sveriges Lantbruksuniversitet kartläggs Östersjöländernas åtgärder för att minska jordbrukets övergödning.

Rapporten har tagits fram av Helena Andersson på Sveriges Lantbruksuniversitet och presenteras vid ett miljöseminarium på Aquaria vattenmuseum på måndag.
Media kan ta del av rapporten vid en särskild pressträff klockan 12.00 men är också självklart välkomna att delta under seminariet.

Vad: Ny Östersjörapport presenteras

När: Måndag 15 september

Tid: Kl. 12.00 Pressträff (kl. 13.00 inleds seminariet)

Var: Aquaria Vattenmuseum på Djurgården i Stockholm (www.aquaria.se)

(Vid pressträffen serveras en matig lunchmacka som är bra för Östersjön.)

Välkomna!

För ytterligare information, kontakta:

Markus Hoffman, havsmiljöexpert, LRF, telefon: 070- 527 54 44
Lars Höök, presschef LRF, telefon: 070 - 521 52 07

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat elva år i rad och vid årsskiftet hade LRF 167 743 personmedlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRF har nära 90 000 medlemsföretag och är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.