Centerpartiet

Ny rapport sågar regeringens proposition om upphandling

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2016 07:00 CEST

En ny juridisk rapport slår fast att regeringens förslag om nya arbetsrättsliga krav vid offentlig upphandling inte är förenligt med den svenska modellen.

Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet, menar att det är dags för Stefan Löfven att kassera förslaget om ny en lag.

- Det här måste vara spiken i kistan för denna krångliga och företagarfientliga idé, säger Emil Källström.

Det är arbetsgivarorganisationen Almega som låtit Advokatfirman Lindahl granska regeringens förslag.

Deras bedömning är att förslaget inte är förenligt med den svenska modellen och riskerar att flytta inflytandet över de arbetsrättsliga villkoren och kollektivavtalen från arbetsmarknadens parter till offentliga upphandlare i kommuner och landsting.

Rapporten varnar också för risken att tvister och konflikter uppstår när innehållet i de drygt 700 avtalen ska tolkas i samband med upphandling.

- Centerpartiet påtalade tidigt att detta blir en byråkratisk koloss och dessutom stänger ute lite mer än hälften av alla företag från offentlig upphandling. Sex av tio småföretag har inte tecknat kollektivavtal. För dessa behövs enklare regler för att delta i upphandlingar, inte krångligare, säger Emil Källström.

Emil Källström menar att regeringen borde ta till sig av den omfattande kritik som förslaget mött.

- Det är krångligt, ökar kostnaderna och gör skillnad på företag och företag. Jag kommer att agera för att det här aldrig ska bli verklighet, men förhoppningsvis inser Stefan Löfven hur fel ute man är och drar tillbaka förslaget, säger Emil Källström.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.