Fria Läroverken

Ny rektor på Ystad Fria Läroverk

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2019 08:01 CEST

Mikael Espenkrona har tillträtt som ny rektor på Ystad Fria Läroverk. Mikael har i sin tidigare roll som konsult haft ett nära samarbete med skolan i syfte att utveckla verksamheten och stärka dess koppling till näringslivet.

- Vi är mycket glada över att kunna presentera Mikael som ny rektor på skolan. Han har stor erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt inom både skola och näringsliv och har nu möjlighet att i sin nya roll fortsätta arbetet med att stärka kopplingen mellan skolan och det lokala näringslivet, säger Katharina Sjögren Edström, VD på Fria Läroverken.

Mikael kommer senast från företaget Btv Nordic AB och har tidigare arbetat både som affärsutvecklare och VD.

- Jag brinner verkligen för att föra samman skolan och näringslivet och det ser jag stora möjligheter att göra på skolan i Ystad. Ambitionen är att vi ska vara den första skolan i Sverige som verkligen kopplar ihop det som görs i skolan med det som efterfrågas på arbetsmarknaden så att vi förbereder våra elever maximalt för framtiden. Det handlar om att man efter avslutade studier vara väl förberedd för att kunna läsa vidare, starta eget företag eller gå direkt ut i yrkeslivet.

Mikael tillträdde som rektor den 15 april och blev då en av koncernens elva rektorer.

Mikael Espenkrona
mikael.espenkrona@laroverken.se

Fria Läroverken i Sverige är en koncern bestående av sju gymnasieskolor, tre grundskolor och en resursskola. Företaget grundades sommaren 2013 och har sammanlagt cirka 2 600 elever och drygt 350 medarbetare. Koncernen leds av VD Katharina Sjögren-Edström.