Pilz Skandinavien K/S

Ny säkerhetsregel PSENbolt

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 11:43 CEST

Manipulationsskydd och låsanordning

Den nya säkerhetsregeln i produktserien PSENbolt erbjuder en säker låsanordning och högsta möjliga manipulationsskydd i en regel. För PSENbolt används tillsammans med den kodade och mekaniska säkerhetsbrytaren PSENcode och PSENmech. Därigenom når du den högsta säkerhetskategorin ända upp till PL e enligt EN ISO 13849-1 respektive SIL CL 3 enligt EN/IEC 62061.

Kostnadsoptimerad 3-i-1-lösning

PSENbolt består av säkerhetsbrytare, grindhandtag och regel – 3-i-1-lösningen för skyddsgrindar som används ofta. Den säkra låsanordningen förhindrar att skyddsgrinden öppnas oavsiktligt. Tack vare det synnerligen robusta materialet i säkerhetsregeln uppnår du en hög tillgänglighet för din anläggning.

Ytterligare fördelar med säkerhetsregeln PSENbolt är de följande:

• Flexibel montering av säkerhetsregeln tack vare valfri grindöppningsriktning
  • Lämplig för montering i trånga utrymmen tack vare kompakta mått
  • Låsspärr som ytterligare skydd mot obehörig öppning och stängning
  • Ytterligare möjligheter att kombinera PSENbolt med PSENmag, PSENcode och PSENmech, och även valfritt med nödöppning och låsbultar

Pilz på Scanautomatic mässan i Göteborg, 9-11 oktober: Monter B08:52

Pilz Skandinavien K/S

Pilz Skandinavien är ett dotterbolag till Pilz GmbH & Co., som med mer än 1 500 medarbetare över hela världen är ledande inom säker automationsteknologi. Huvudkontoret i Tyskland och de 28 dotterbolagen som finns på alla kontinenter har försäljning och ger applikationslösningar på plats. Produkterna omfattar kontroll- och övervakningsreläer, säkerhetsreläer, programmerbara styrsystem, säkra BUS-system, sensorer, ljusridåer/ljusbommar, mekaniska säkerhetsbrytare, operatörspaneler, textdisplayer och servolösningar.

Utöver komponenter erbjuder Pilz också ett brett urval av servicetjänster. Dessa omfattar bl.a. rådgivning, utveckling och utbildning. Pilz kan bl.a. hjälpa till med att utforma kursprogram för ett företags medarbetare eller utföra maskinsäkerhets-/riskbedömningar, säkerhetskoncept/-design och CE-märkningar.

Önskas ytterligare information är ni välkomna att kontakta Pilz Skandinavien K/S. Telefon: +46 (0)300 139 90, e-mail: pilz.se@pilz.dk