Exportrådet

Ny satsning på Argentina – Exportrådet öppnar nytt kontor

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2006 16:24 CET

Argentinas ekonomi har återhämtat sig starkt den senaste tiden. Inhemsk konsumtion och investeringar har fortsatt att driva tillväxtsiffrorna uppåt 2005. Intresset från svenska företag att finnas på den argentinska marknaden har ökat. Med anledning av detta öppnar Exportrådet ett kontor i Buenos Aires den 7 mars.

Argentinas ekonomi har återhämtat sig starkt den senaste tiden. Inhemsk konsumtion och investeringar har fortsatt att driva tillväxtsiffrorna uppåt 2005, även jämfört med 2004 som ju var ett starkt år (BNP-tillväxten var 9% 2005 jämfört med 9% 2004 och 8% 2003).

- Argentina är av tradition en av de viktigare marknaderna i regionen för svenska företag. Det är en bit kvar tills landet är tillbaka på de ekonomiska nivåer det låg på innan den krisen 2001, men vi bedömer att det nu är rätt läge att stärka vår lokala närvaro. Vi vill finnas på plats för att hjälpa svenska företag göra affärer i Argentina, säger Stefan Bergström, regionchef Amerika på Exportrådet.

Traditionellt sett har en stor del av Sveriges export till Argentina bestått av verkstadsprodukter där det idag finns fortsatt stora möjligheter för svenska företag. Det finns även möjligheter inom andra områden, bland annat gruvindustri, miljöteknik, kollektivtrafiklösningar och

Telekommunikationer (exempelvis mobila tjänster). Fordonsindustrin är också stark i Argentina och flera tillverkare använder landet som bas för export till övriga Latinamerika.

Sveriges industriella förbindelser med Argentina går långt bak i tiden. Äldst är Alfa Laval som varit 90 år i landet. Ett trettiotal svenska företag har idag dotterbolag i Argentina, varav åtta med egen tillverkning (AGA, ABB, Astra Zeneca, Autoliv, Scania, SKF, Tetra Pak och Flygt). Flest anställda har Securitas med 2300 anställda.

Invigningen av Exportrådet första kontor i Argentina äger rum den 7 mars i Buenos Aires.

Chef för kontoret är Mikael Ekman som har 15 års internationell erfarenhet från Ericsson och var baserad i Argentina mellan 1997-2000. Senast kommer Mikael från Alcatel. Kontakta Robin Petterson för bild.

För ytterligare information kontakta:

Stefan Bergström, regionchef Amerika Exportrådet, tel +13129618580

Robin Pettersson, Exportrådet i Argentina, tel +54 9 11 61 72 66 30

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press .