Philips

Ny serie externa lagringsmedier från Philips

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2006 15:55 CEST

Stockholm, Sverige – Philips lanserar sex nya externa hårddiskar med minneskapacitet från 6 GB upp till 250 GB. Den nya serien är mycket robust och stilrent designade och tack vare att själva hårddisken är gummiupphängd blir enheterna mer stöttåliga. De mindre och portabla hårddiskarna är dessutom kantade med gummilister vilket ytterligare ökar stöttåligheten. Alla modellerna är snyggt designade med skal av rep & stöttåligt aluminium. Överföring sker med USB 2.0/Firewire 400 och alla modeller levereras med Nero & Copernic programvaror som underlättar back-up, synkronisering och sökning av filer. Du har även lösenordsskydd på alla hårddiskar

Den minsta modellen på 1 tum med ett minne på 6GB är perfekt för den som är i behov av mer utrymme än de vad de traditionella usb-minnena har. Den minsta disken är bara lite större än en tändsticksask och har ett smart lock som döljer och skyddar usb-kontakten. Överföring av filer går enkelt genom ”drag-and-drop” och överföringshastigheten är 10 MB per sekund.

Mellanmodellen på 2,5 tum säljs i två olika minnesstorlekar (SPD5200CC med 40 GB och SPD5210CC med 80 GB). Storleksmässigt är den stor som en plånbok och USB- kabeln göms smidigt i en skåra runt själva disken. Även här överför man filer enkelt med “drag-and-drop” med en överföringshastighet på 32 MB per sekund och rotationshastigheten är 5400 varv per minut. Med hjälps av mjukvaran Nero™ EasySync, som medföljer, kan man med bara en enkel knapptryckning automatiskt synkronisera filerna på datorn och den externa hårddisken. Ingen extern strömkälla behövs utan disken får all ström via USB.

De större modellerna på 3,5 tum lämpar sig, med sina 160 GB respektive 250 GB stora hårddiskar, väl för att lagra filmer, annan utrymmeskrävande information samt för back-up. Liksom de mindre modellerna har de ett robust aluminiumskal som tål stötar och är reptåligt. Det finns två modeller med 250 GB varav den ena förutom USB 2.0 även har Firewire 400. Överföringshastigheten är 36/43MB per sekund och rotationshastigheten är 4200 varv per minut. Med Nero’s BackItUp kan man vara säker på att arkiveringen görs ordentligt och EasySync tar hand om synkroniseringen. Vidare finns det en säkerhetsfunktion som säkerställer att all data är säkrad innan den stängs av.

Till alla hårddiskar i serien medföljer förutom Nero EasySync & BackItUp även programvaran Copernic Desktop Search vilket är ett prisbelönat sökverktyg som använder samma teknologier som sökmotorerna på Internet och den kan därmed på bara några sekunder hitta bilder, musik och video på hårddisken.

För mer information, specifikationer, priser och bilder vänligen kontakta:
Sebastian Langer, sebastian.langer@movepr.com eller 08-545 288 33

Om Royal Philips Electronics
Royal Philips Electronics, Nederländerna (NYSE: PHG, AEX: PHI) är ett av världens största elektronikföretag och Europas största med en försäljning på 30,3 miljarder euro 2004. Med verksamhet i de tre närliggande områdena hälsovård, livsstil och teknik, och med 161 500 anställda i över 60 länder, är företaget marknadsledande inom utrustning för medicinsk bildtagning och patientövervakning, färg-tv-apparater, elektriska rakapparater, belysning och elektroniska system. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter