Universal Music Sweden

Ny singel från Deportees – Love Me Like I´m Gone

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2015 08:29 CEST

Stranded Rekords / Polydor Sweden

Med nya laddade singeln ”Love Me Like I´m Gone” bjuder Deportees återigen in oss i sitt eget musikaliska universum där de stora känslorna, de detaljrika arrangemangen och det enastående pophantverket är intakt. Ett mäktigt ljudlandskap som det Umeå-baserade bandet behärskar bättre än någon annan.

2011 års sagolikt hyllade album Islands and Shores genererade både en Grammis för Årets Rock samt bandets andra P3 Guld-pris för Årets Grupp och nu är bandet äntligen tillbaka. Och att göra bra musik kan ta tid. Senaste åren har Deportees förutom att spendera mängder med tid i replokalen, studion och i gitarristen Anders soffa även lånat ut sina medlemmar till turnéer med Phoenix och Lykke Li.

– ”Islands and Shores var en konstnärlig framgång för oss och vi ville vara säkra på att vi tagit oss till nästa plats innan vi presenterade nytt material för våra lyssnare. Det måste få ta den tid det tar. Och även om folks andra åtaganden tar tid i anspråk så innebär de också injektioner i vår kreativa process.” säger sångaren Peder Stenberg.

Låten är första singeln att släppas från höstens kommande album och även denna gång har bandet jobbat tillsammans med producenten Måns Lundberg (Håkan Hellström, Hurula m.fl.).
 Det nya albumet är precis som föregångaren Islands and Shores ett samtidsdokument där berättelser om utanförskap, psykisk ohälsa och bristen på något större än en själv att tro på lyfts till ett strukturellt plan för att ställa frågor om vår tid. Allt förmedlat genom briljant popmusik.
Peder Stenberg berättar vidare:

– Love Me Like I'm Gone är som många av våra låtar en förlorarnas hymn. Ensamma, rädda människor som längtar efter sammanhang och söker tröst i någon eller något annat.

Följ Deportees på