Universal Music Sweden

Ny Singel från Markus Krunegård - Askan är den bästa jorden

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 13:46 CET

Markus Krunegård släpper nya albumet Mänsklig Värme den 28 mars på Stranded Rekords/Universal Music och nu kommer andra singeln från albumet - Askan är den bästa jorden.

Askan är den bästa jorden visar upp en ny sida av Mänsklig Värme – där första singeln Everybody Hurts var en upptempo popdänga är Askan är den bästa jorden avskalad och accompanjerad av piano och stråk. Låten premiärspelades inför andäktig publik på Grammisgalan på Kungliga Operan i Stockholm. Responsen blev så stark att låten nu släpps som singel. Så här säger Krunegård själv om Askan är den bästa jorden.:

"Flip- flops & bikini är ganska långt bort, det är helt fel årstid att fatta stora beslut i livet så som att ge upp, men här är trots det en låt som uppmanar till detta, att ge upp.

PSL premiärvisar idag en live-version av låten i regi av Ted Malmros.

Mänsklig Värme är inspelad hösten 2011 i Stockholm och blir Markus Krunegårds fjärde album i eget namn efter albumen ”Markusevangeliet” (2008) och dubbelsläppet ”Prinsen av Peking” och ”Lev som en gris, dö som en hund” (2009). Mänsklig Värme släpps 28 mars och är producerad är Markus Krunegård och medproducent Lars Skoglund (Laakso, Lykke Li m fl).

Askan är den bästa jorden finns nu tillgänglig på Spotify och Itunes.

Markus Krunegård kommer att spela live följande datum kring releasen

29 Mars -Kägelbanan Stockholm

31 Mars - Umeå Open