Meerkat Recordings

Ny skiva av Gavana, Malaga Nights EP, släpps 4 Juni på Meerkat Recordings

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 10:29 CEST

Sömnlösa nätter i Malagas partydistrikt tar Gavana (Anna Gavanas) tillbaka till 90talets houseklubbar, platser där allt är möjligt och festen aldrig upphör. Malaga Nights osar av 90talsrökare som Robin S “Luv 4 Luv,” Jaydee’s “Plastic Dreams” och Mighty Dub Kats’ “Magic Carpet Ride.”

Den 11 maj är det smygpremiär i Sveriges Radios Elektroniskt i P2, som då spelar låtar från EPn. Den 6 Juni är det releasefest för EPn på Bang Bang Bar, Restaurang Landet i Stockholm.

Palmer, apelsinträd och blå himmel över en urban strand inspirerar första låten ”Malagueta.”
Bästisen Anayas (Anna Öströms) allsång med festande spanjorer ger upphov till ”Fiesta Con Anaya.” ”Drunkorama” och ”El Andaluz” har Gavana komponerat med utgångspunkt i fältinspelningar från Malagas gator: fyllon som brölar, hundar som härjar, arbetare som sjunger.

Malaga Nights följer upp Gavana’s tidigare skivor, ”Culture Vulture” och ”Vicious Vibrations,” som blev spelade i Sveriges Radios  ”Elektroniskt i P2,” Simon Bustamante’s ” Varvtal, samt omskriven av bl.a. DN’s recensent Johanna Paulsson (Sonic #68, 2013). I sina nya utgivningar fortsätter Gavana sin bana som en drivande kraft på den svenska elektroniska musikscenen:

“Som DJ, producent, musik-kultur-forskare och skivbolags-boss är Anna Gavanas en drivande kraft i den svenska elektroniska musikscenen. Hennes produktioner balanserar en perfekt känsla för musikalisk intensitet och återhållsamhet som garanterat fängslar lyssnaren.” (Gearjunkies, Augusti 2012)

Malaga Nights är Gavana’s tredje EP på Meerkat Recordings, och släpps i samband med ett remix-EP av Rona Geffen (Tel Aviv/ Berlin) där Gavana gjort en tolkning av Rona Geffen’s låt ”Just Fuck Me.”

För intervju, material och info, kontakta:

info@meerkatrecordings.se

Mer info:

Press i urval:

Det svenska skivbolaget Meerkat Recordings sprider sin musik likt ettriga surikater i underjordiska gångar. Basens övertygande kraft är det centrala elementet för Meerkat Recordings.

"Meerkat Recordings är på många sätt Sveriges första moderna skivbolag för bas." Kristofer Anderson i DIY, Modernista 2013

Länkar: