Temporent AB

Ny skola på bara fyra veckor

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2004 11:23 CEST

Eleverna vid Magnus Stenbockskolan i Helsingborg har i höst flyttat in i en ny temporär skola från Temporent. Den nya skolan byggdes på rekordtid då den gamla skolan från 1911 konstaterades ha problem med bjälklagen. Under renoveringstiden har lärare och elever flyttat in i en tillfällig skola om 3300 kvm.

Det var under sommaren i samband med anpassningsarbeten på skolan som hyresvärden Kärnfastigheter i Helsingborg upptäckte nedböjningar i bjälklagen i delar av huvudbyggnaden på den nästan hundraåriga gamla skolan. Av försiktighetsskäl valde man att inte bedriva någon skolundervisning i huvudbyggnaden så länge arbetet med att undersöka och eventuellt förstärka bjälklagen pågår.

Lösningen blev moduler från Temporent. Den nya, tillfälliga skolan är en välkomnande arbetsplats med en öppen och ljus planlösning. Skolan har välutrustade klassrum med grupprum för individuellt arbete. Dessutom finns datasalar, syslöjdsal och bildsal.

- Vi gillade planlösningen som Temporent presenterade och det faktum att de kunde bygga hela skolan på en gång, säger rektor Anders Nilsson på Magnus Stenbockskolan.

- Det här är nog den snabbaste byggnation vi gjort av en så pass stor etablering, säger Tomas Paulsson, regionchef på Temporent. Vi fick uppdraget mitt i sommarsemestern, men kunde snabbt sätta samman ett projektteam tillsammans med beställaren. Ett roligt uppdrag sammanfattar Tomas Paulsson.

Om Temporent
Temporent hyr ut temporära lokaler byggda i moduler. Vårt koncept Temporentlokaler™ innebär att kunden slipper göra dyra investeringar i samband med att lokalbehoven varierar. Av oss hyr man bara den yta man behöver under den tid som man behöver. Vi levererar lokalerna och bygger upp dem på kundens mark. Inom några veckor från beställning kan man sedan flytta in. Ofta i anslutning till sina befintliga verksamhetslokaler.

Våra kunder finns över hela landet. Omsättningen har ökat från ca 28 miljoner kronor 1995 till 159 miljoner kronor 2003.

Temporent startade hösten 1995 och är idag en av de största uthyrarna i landet av temporära lokaler. Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Lund. För mer information och bilder: www.temporent.se