Forserum Safety Glass AB

Ny slipmaskin för Forserum Safety Glass AB

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 11:54 CET

- Produktionen går för högtryck och våra kunder efterfrågar fler och fler specialglas inom området säkerhetsglas. Det innebär bland annat att efterfrågan på CNC-slipmaskiner som klarar stora glas ökar, berättar Mats Andersson, affärsutvecklare på FSG. Efterfrågan och företagets framtidssatsning har därför resulterat i en Skill Glass slipmaskin.

Den nya CNC-slipmaskinen har många fördelar, den klarar att slipa 3200 x 6000 millimeter stora glas i alla dess former, dock behöver maskinen en rätsida på glaset att förhålla sig till. Maskinen borrar, fräser och polerar samt tvättar glasen i samma moment.
Hanteringen av glaset före och efter CNC-slipmaskinen är effektiv och säker med liftar och robotar.

Maskinen är den första av den här typen i Sverige, förklarar Mats Andersson, vilket känns både innovativt och spännande!

Slipmaskinen kommer att levereras i mitten av februari och vara i produktion i slutet av februari 2011.

Forserum Safety Glass AB förädlar planglas till olika typer av säkerhetsglas, såsom härdat glas, lamellglas, härdat laminerat glas, brandsäkert glas samt isolerglas.

Exempel på användningsområden för FSG’s produkter: glas till gallerier och kontor, golv, trappor och balkongräcken, produkter i glas för dusch, bad och kök samt inredningsglas.