Community Entertainment

Ny spelform på svenska marknaden! Över 90 % tillbaka till spelarna, minst 25 000 euro i prispott

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 13:21 CEST

(Aktietorget: CEAB BTA)

På spelportalen 3Bwin.com öppnar idag årets största Champions League-utmaning, ett communitybaserat poolbetting-spel där deltagarna gör upp om en prispott på minst 25 000 euro. Spelet varar över hela Champions League, men med utdelning i flera delomgångar. Dessutom handlar det inte om "bara" sätta rätt tipstecken - rätt slutresultat i matcherna ger värdefulla extrapoäng.

"Poolbetting-spel av den här typen ligger helt i linje med vårt community-tänk och är väldigt populära utomlands på arbetsplatser och i kompisgäng. Vi är ändå först ut med att ta konceptet online i och med vårt Champions League-spel", säger Nils-Åke Fahlén, VD för Community Entertainment AB, som äger och driver 3Bwin.com. "Spelformen påminner mycket om hur en pokerturnering är uppbyggd, varje spelares insats bidrar till den totala prispotten och fördelas sedan på de spelare som nått bäst resultat. Ju fler spelare, desto högre prispott alltså. Det är en modell som gör att spelarna själva är aktiva i att rekrytera fler spelare till spelet och vi når en god viral effekt".

För att göra premiären ännu mer attraktiv har 3Bwin garanterat vissa nivåer i spelet. Totalsegraren garanteras till exempel minst 25 000 Euro, varje omgångssegrare är garanterad minst 1 000 Euro och bästa spelklubb tar hem minst 2 500 Euro.

"Vi har valt att sätta garantinivåer eftersom spelformen är ny på marknaden. Men, personligen tror jag att prissummorna kommer att hamna över garantinivåerna. Får vi till exempel in så många som 10 000 spelare, ligger förstapriset i spelet på 50 000 Euro.", säger Nils-Åke Fahlén.

Community Entertainment tar ut en kupongavgift om 8 % och återbetalar alla övriga insatta belopp i tipstävlingen (92 %). Svenska Spel och Stryktipset har exempelvis en återbetalning på cirka 50 %.

Champions League-spelet är tillgängligt på www.3bwin.com och öppnar för spel idag.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Nils-Åke Fahlén, VD, Community Entertainment AB
Tel: 070 - 746 00 80, E-post: nils@comentab.se

Om Community Entertainment AB och 3Bwin
3Bwin.com är en del av Community Entertainment AB, nästa generations spelföretag. Vår affärsidé är att kombinera spel med underhållning på nätet. Genom att tillföra en ny dimension till betting, poker, spel och quiz skapar vi livskraftiga spelcommunities. Dessa driver vi antingen själva, tillsammans med våra kunder eller som en ren plattformsleverantör. Våra intäkter kommer därför antingen direkt från spelarna, från partners i form av royaltys eller genom kundabonnemang. Sedan augusti 2008 är CEAB listat på Aktietorget. www.comentab.se