Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Ny spetskompetens av världsklass till Strömsholm

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 09:42 CEST

Ridskolan Strömsholm befinner sig i en expansiv och positiv fas med investeringar i anläggningen och stark utveckling inom Utbildning och Sport. Nästa steg i Strömsholms satsning blir ett mycket nära samarbete med Sveriges mest rutinerade ryttar-, tränar- och domarpar, Louise Nathhorst och Lars Andersson.

Tillsammans med Marianne Esseen Söderberg, huvudlärare i dressyr, och Jens Fredricson, stallmästare, kommer de att arbeta med Strömsholms hästutbildning och utveckling av lärare och stipendiater. De deltar även i utbildningen av studenter och då främst inom hippologprogrammet.

- Louise och Lars blir en mycket bra förstärkning till lärarlaget på skolan. Spetskompetens är viktig i vår satsning inom såväl utbildning som sport, säger Becky Evensen Utbildningschef.

- Detta är första inledande fasen i ett engagemang som vi ser långsiktigt på. Det går att kombinera med våra övriga uppdrag och det skall bli roligt att göra detta tillsammans med Lussan, då vi annars oftast är verksamma var för sig, säger Lars Andersson.

Louise har en passande bakgrund då hon i slutet av 70- talet var så kallad andra och tredjeårs elev på Strömsholm.
- Vi ser verkligen fram emot ett samarbete med Ridskolan Strömsholm. Att få påverka den fortsatta utvecklingen på RS känns spännande. Jag har Strömsholm att tacka för många saker, så extra bra att få ge tillbaks i form av erfarenhet, säger Louise Nathhorst.

Några fakta om Louise Nathhorst
- Medaljer från OS, VM och SM
- Vunnit världscupen
- A-tränare, tränar ett stort antal Grand Prix ekipage, bl. a Tinne Vilhelmson Silfvén samt är förbundstränare för utvecklingsgruppen.
- Fick årets tränarpris 2012.

Några fakta om Lars Andersson
- Tävlat framgångsrikt i Grand Prix dressyr t o m OS.
- A-tränare med mer än 30 års erfarenhet.
- Internationell dressyrdomare och mångårig domarutbildare i Sverige.
- Verksam inom dressyrkommitteen i 10 år.
- Beridare och lärare i 15 år på Flyinge.

För ytterligare information
Becky Evensen, Utbildningschef Ridskolan Strömsholm
Tele: 070-752 64 75
Becky.evensen@stromsholm.com

Lars Andersson
Tele: 070- 634 68 64
lars.andersson2011@live.com

Louise Nathhorst
Tele: 070-635 38 80
 louise.nathhorst@gmail.com

Ridskolan Strömsholm AB är Sveriges ledande centrum för utbildning av ridlärare. Vi bedriver vår verksamhet i mycket naturskön kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 40 medarbetare, varav 20 lärare, som utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter ca 50 mkr per år. Ägare är ATG och Svenska Ridsportförbundet samt HNS, Hästnäringens nationella stiftelse. Vi samverkar nära med våra andra riksanläggningar Flyinge och Wången.

Våra huvudutbildningar är: univeritetsutbildning, ridsportgymnasium, folkhögskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildningar. Vi bedriver forskning och utveckling, dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året.
www.stromsholm.com