Swegmark of Sweden

Ny sportbehå - en behå, två modeller

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 09:22 CEST

Nu i augusti kommer en ny sportbehå som kan ändras till olika modeller. Behåtillverkaren Swegmark of Sweden har skapat Movement, som med en special hake och hyska i axelbandet kan förändras till brottarrygg eller användas som traditionell sportbehå, allt beroende på tycke, smak och användningsområde. Den är tillverkad i materialet Coolmax som andas och transporterar fukt effektivt.

Swegmark of Swedens nya sportbehåmodell Movement kan tack vare sin speciella hake och hyska i axelbandet bäras både som en traditionell sportbehå men även som brottarrygg. Haken och hyskan är vändsydd vilket gör att det inte skaver i ryggen när du tränar. Haken är en ring som gör den lättare att knäppa och att behån sitter bättre.

- Vårt mål var att ta fram en sportbehå som passar oavsett vilken typ av träning du gillar, vilka kläder du har eller vad du tycker är skönast. Den är som alla våra produkter ökotex-certifierad vilket betyder att den är fri från hälsofarliga och allergiframkallande ämnen, säger Mats Rengensjö, VD för Swegmark of Sweden.

Sportbehån Movement har formpressad kupa så det är inga sömmar över bysten som skaver. Materialet Coolmax andas och transporterar bort fukt som också bidrar till att träningen blir mer behaglig.

Fakta om sportbehån Movement:

Formpressad sportbehå i materialet Coolmax. Med sin speciella hake och hyska i axelbandet är det enkelt att ändra sportbehån från en traditionell sportbehå till en med brottarrygg. Breda, polstrade axelband förhindrar skav i axlarna och ett brett band under kupan som ger ett gott stöd även upp i stora storlekar. Materialet är ökotex-certifierad, produktklass 1, vilket innebär att den är fri från hälsofarliga och allergiframkallande ämnen.

Movement finns i vitt och svart. Storlekarna sträcker sig från 75B till 95F. Cirka priset blir 389 kronor och finns till försäljning från augusti 2012.

H. Swegmark Fabriks AB grundades 1937. Det gör dagens Swegmark of Sweden AB till en av Sveriges äldsta behåtillverkare. Swegmark of Sweden ingår i företagsgruppen Swegmark Invest AB tillsammans med underklädesföretagen Abecita AB med varumärkena Abecita, Salming Underwear samt SIA New Rosme i Riga i Lettland. Huvudkontoret ligger i Borås. Koncernen har idag cirka 450 anställda.

40% av Swegmark of Swedens produkter går till exportmarknader. Den enskilt största är Tyskland. Swegmark of Sweden är miljöcertifierade sedan 1998 och företaget var den första underklädestillverkaren i Norden som har Fair Trade certifierade produkter i sortimentet. Målet är att vara bäst på att tillverka underkläder för kvinnor som ställer särskilt stora krav på funktion och passform. Swegmark of Sweden tillverkar mjuk-, sport-, protes-, amningsbehåar samt gördlar och korsetter och finns att köpa hos välsorterade detaljister samt på webbshopar.