Expedia.se

Ny statistik avslöjar destinationerna som lockar minst andel svenskar: Bäst chans till ”osvensk” jul i Österrike, Irland och Schweiz

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 08:42 CET

Resenärer som vill komma bort över jul och nyår utan att stöta på svenskar har bättre chans i Österrike än i exempelvis USA och Thailand. Bokningsstatistik från Expedia visar att Österrike, Irland och Schweiz är de minst bokade destinationerna bland svenska julfirare i förhållande till hur övriga europeiska resenärer har bokat.

Expedia, som är en av världens ledande nätresebyråer, har kartlagt vilka destinationer som européer väljer bort över jul och nyår. I Sverige och i ett flertal andra länder i Europa visar statistiken att Österrike inte är en populär destination för resenärer i jul. Däremot ökar resorna till Italien med 119 procent jämfört med förra året.

–Vi vill inspirera resenärer till att tänka och testa nytt. Årets bokningsstatistik från Expedia visar att Österrike, Irland och Schweiz är de länder minst personer väljer under julledigheten. Svenskar som vill uppleva något nytt och undvika andra svenskar på semestern kan därför överväga dessa destinationer, säger Susanne Svensson, marknadschef för Expedia i norra Europa.

Liksom som förra året toppar USA listan över de mest bokade destinationerna hos Expedia.se. Andra destinationer i toppen är Thailand, Storbritannien och Kanarieöarna.

TOPPLISTA: Minst populära destinationer i jul jämfört med hur andra européer har bokat hos Expedia

1.Österrike

2.Irland

3.Schweiz

4.Canada

5.Island

TOPPLISTA: Mest populära destinationer i jul jämfört med hur andra européer har bokat hos Expedia

1.USA

2.Thailand

3.Sverige

4.Storbritannien

5.Spanien och Kanarieöarna

TOPPLISTA: Destinationerna som har ökat mest jämfört med julen 2014

1.Italien 119%

2.Sverige 109%

3.Thailand 67%

4.Danmark 59%

5.Spanien och Kanarieöarna 59%

6.Förenade Arabemiraten 56%

7.Tjeckien 37%

8.Sydafrika 33 %

9.Mexiko 32%

10.Australien 31%

Expedia.se lanserades 1996 och tillhör Expedia Group, som är världens ledande internetbaserade resebyrå, med miljoner av resenärer över hela världen varje år. Expedia är en av världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder hundratusentals hotell, från boutiquehotell till stora hotellkedjor, samt tillgång till flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.

www.expedia.se erbjuder avancerade sökverktyg, som gör det möjligt att kombinera olika alternativ, söka efter och forma en resa som passar individuella behov. Detta koncept är även tillgängligt genom Expedias prisbelönta mobilapp, som gör det möjligt att boka flyg och hotell direkt från telefonen. Både hemsidan och mobilapplikationen erbjuder många olika verktyg, som gör livet lättare för resenären. Dessa verktyg inkluderar bland annat kartor över städer och flygplatsterminaler, restips, status på flygavgångar och destinationsguider. Genom att använda de tillgängliga tjänsterna för att skapa individuella paketresor, där flyg och hotell bokas tillsammans, sparar man i genomsnitt 1200 kr per bokad resa.

Expedia.se är en del av Expedia Inc. Företaget skapar konsumentvärde för både fritids- och affärsresenärer, samt assisterar reseleverantörer med ökad efterfrågan och direkta bokningar.

Få tillgång till vår databas:

Som en av världens största internetbaserade resebyrå har Expedia tillgång till detaljerade databaser över konsumenters resebeteende. Om du är journalist eller media och vill ha specifik kunskap inom ett område, så tveka inte att ta kontakt.

Registrerade varumärken och logotyper tillhör sina respektive ägare. © 2014 Expedia, Inc. Fullständiga rättigheter. CST: 2029030-50Expedia