Awapatent

Ny statistik från USA:s patentverk - Europas företag sämst på patent

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2003 09:02 CEST

Europas företag sämst på patent Bara fyra företag från Europa finns med på topplistan över beviljade patent på den viktiga USA-marknaden. Och trenden är negativ. Det visar ny statistik från amerikanska patentverket. Ericsson ligger på 30:e plats. Europas företag håller på att förlora patentkriget, och därmed på sikt viktiga marknadsandelar. I den senaste statistiken är det bara fyra europeiska företag bland de 30 som beviljats flest patent. Av de 15 främsta företagen kommer inget från Europa. - Det är ingen tillfällighet att företag från Europa får färre patent beviljade än konkurrenterna från USA och Japan. Villkoren för forskning och utveckling måste helt enkelt bli bättre i Europa, säger Stefan Hjelmqwist, marknadschef på Awapatent. Inte bara placeringarna på topplistan över beviljade patent är problematisk. Statistiken visar även att europeiska företags patent minskar i antal för varje år som går, medan utvecklingen för amerikanska och asiatiska företag är den rakt motsatta. - Ska trenden brytas är det viktigt att skapa en inre marknad som verkligen fungerar och som uppmuntrar forskning. Det planerade EU-patentet kan vara ett steg på vägen, säger Stefan Hjelmqwist. Placering Företag (land) Antal patent Skillnad föregående år (+/-) 1 IBM (USA) 3288 -123 2 Canon (Japan) 1893 +16 3 Micron (USA) 1833 +190 4 NEC (USA) 1821 -132 5 Hitachi (Japan) 1601 +330 6 Matsushita (Japan) 1544 +104 7 Sony (Japan) 1434 +71 8 General Electric (USA) 1416 +? (bubblare) 9 Mitsubishi (Japan) 1379 +189 10 Samsung (Korea) 1328 -122 -------------------------------------------------------------------------------- 16 Philips (Nederländerna) 842 -40 22 Bosch (Tyskland) 679 -26 23 Siemens (Tyskland) 674 -143 30 Ericsson (Sverige) 510 +3 För ytterligare information: Stefan Hjelmqwist, marknadschef, Awapatent AB Telefon: 040-98 51 60, mobil: 0708-86 87 97 Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns på:http://www.awapatent.com/SE -------------------------------------------------------------------------------- Awapatent AB är ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt (patentfrågor, design, varumärkesskydd), IT-juridik och biorätt. Awapatent har cirka 280 anställda och omsatte 399 MSEK under 2002. Kunder är bland andra svenska och utländska industriföretag. Huvudkontoret ligger i Malmö.