Exportrådet

Ny statistik: svenska företags intresse för Estland fortsätter att öka

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 09:54 CET

Svenska företag gillar att göra affärer med Estland. Under 2005 har mer än 900 svenska företag etablerat sig i Estland. 2003 var motsvarande siffra 680. Och antalet fortsätter att öka. Enligt ny statistik från det estniska företagsregistret etablerades 146 nya svenska företag i Estland under 2005.

Antalet svenska etableringar i Estland har ökat med 27 procent i jämförelse med 2004, eller i reella siffror med 31 nya företag. Den största ökningen finns i grossist- och detaljistleden, där 77 nya företag etablerade sig under förra året att jämföra med 20 företag i 2004. Detta är ett tydligt tecken på att Estland nu gått ifrån att enbart vara en intressant produktionsbas till att också bli en intressant exportmarknad, inte minst för konsumentprodukter.

Inom retailindustrin ligger dock Sverige efter sina utländska konkurrenter. Endast Lindex, Polarn & Pyret och OnOff har hittills tagit steget över Östersjön. Även om många andra större svenska kedjor talar om Baltikum är det få företag som gör slag i saken. Då är de nya och mindre svenska modeföretagen mycket mer snabbrörliga och mer villiga att se sig om efter nya marknader i nya riktningar.

Även antalet produktionsetableringar ökade något under 2005. Exportrådet ser en fortsatt tydlig trend mot mindre och yngre företag som väljer att göra sin första utländska produktionsetablering i Estland. Det är ofta en- till tvåmansföretag som just klarat av provkollektionen, fått sina första beställningar och nu letar efter tillverkare. Exportrådet hjälper svenska företag inom alla kategorier, allt ifrån nystartade modeföretag som Gobi Dust och möbelföretag som J.AR.M. Collection till storföretag som ABB och FSB.

- Estland är ett utmärkt första steg för nya designers som letar efter en produktionspartner utanför Sverige, trots att produktionskostnaden vanligtvis är dyrare än i till exempel. Kina, så är Estland ofta ett bra val så länge volymerna är små och företaget har begränsad utlandserfarenhet, säger Petra Martinsson, chef på Exportrådet i Estland.

Andra områden som svenskar etablerar sig inom är finans, utbildning, transport, hotell och restaurangbranschen. Exportrådet i Estland arbetar just nu med att förbereda två större satsningar på mat- och modeindustrin samt följa det ökade intresset inom tjänsteexporten.

För ytterligare information kontakta:

Petra Martinsson, chef för Exportrådet i Estland, tel +372 665 1806, petra.martinsson@swedishtrade.se

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press