QleanAir Scandinavia AB

Ny större lösning för skydd mot passiv rökning

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 12:40 CET

I QleanAirs Smoking Lounge kan rökare vistas utan att omgivningen påverkas av passiv rökning och dålig lukt. Effektiv filtrering gör att även rökarna möts av en renare och fräschare luft vid besök i loungen.

– Vår nya lounge är främst tilltänkt till större företag med egen restaurang eller större verkstadsföretag, säger Karl-Johan Lantz, Executive Vice President Smoke Solutions Europe på QleanAir Scandinavia. Andra typiska kundgrupper är flygplatser och mäss- och konferenscentra, platser där många människor är i rörelse.

Det är, utöver svenska storföretag, på marknader i Tyskland och Frankrike som företaget ser den största potentialen för nya Smoking Lounge.

Smoking Lounge är ekonomisk att installera tack vare moduluppbyggnaden. Det tar cirka en och en halv arbetsdag att montera upp en normalstor röklounge och den kan också enkelt anpassas vid förändringar av lokalens förutsättningar över tid.

Allt startade på en mässa i USA

Det var på en stor internationell mässa i USA som idén med Smoking Lounge startade.

– Vi visade upp våra nya luftreningssystem och byggde upp en större lounge för att visa aggregatens effektivitet, men vi fick flera förfrågningar och till och med affärer på hela utställningsloungen, berättar Karl-Johan Lantz. Så det var bara att sätta igång utvecklingsarbetet.

Efter utveckling av loungen och noggrann anpassning av luftaggregaten hade QleanAir helt plötsligt en helt ny produkt och dessutom både köpare och spekulanter.

Rökrum finns men behöver ersättas

Att förbättra luftkvaliteten i befintliga rökrum kan vara en utmaning, särskilt när ventilation och luftcirkulation är undermålig. Reningen är oftast baserad på forcerad ventilation vilket medför höga kostnader och energiförluster. Det är också vanligt att röklukt och även farliga gaser läcker ut i de omgivande lokalerna.

– Vi är världsledande gällande rening av luft i rökrum och Smoking Lounge är inte något undantag, säger Karl-Johan Lantz. Vi kombinerar effekten av vår unika filterteknik med säker hantering av aska och fimpar. Vår lösning tar bort alla skadliga komponenter från cigarettrök, samt lukt, damm och allergena partiklar.

Partiklarna fångas effektivt upp och risken för passiv rökning eller obehaglig röklukt försvinner. Dessutom fångas alla cigarettfimparna upp direkt i rökstationen, utan risk för brand.

Nyckelfärdig

Smoking Lounge levereras komplett inklusive belysning och fristående hanteringssystem, QleanAir QleanUp™, för aska och fimpar. Cirkulationen arbetar med HEPA- och gasfilter och fungerar helt fristående från befintlig ventilation.

QleanAir Scandinavia

Karl-Johan Lantz, Executive Vice President Smoke Solutions Europe

Box 4217, 102 65 Stockholm, Sweden

Mobile +46 (0)704 10 85 20

QleanAir Scandinavia utvecklar, designar och säljer lösningar för ren och kontrollerad inomhusluft. Produktportföljen består av nyckelfärdiga renrum, luftrenare för industri, kontor, offentlig verksamhet, lager och logistik, samt lösningar som ger skydd mot passiv rökning.

QleanAir Scandinavias lösningar finns i 20 länder, har samtliga livstids funktionsgaranti och är helt fria från jonisering, ozon och elektrostatfilter.