Olof Röhlander AB

Ny studie om motivation inför semestern: Stor skillnad mellan anställda och egenföretagare. Fem enkla knep.

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2011 15:42 CEST

Hur stort problem upplever du att det är motivera dig själv på jobbet före semestern? Resultatet i en ny studie visar att egenföretagare har lättare för att motivera sig tiden före semestern jämfört med anställda. Dessutom visar studien att bara drygt tio procent av de 3000 som svarat klarar att slappna av från första semesterdagen. Hur skapas motivation att orka ända in i kaklet och hur varvar man ned när semestern väl börjar? Olof Röhlander, mental tränare, ger fem tips.

Vissa har svårt att varva ned, andra tar ut segern i förskott och slappnar av för tidigt. Dubbelt så många anställda har problem med motivationen just nu före semestern jämfört med egenföretagare. Det visar en nyligen publicerad studie på www.upphopp.se där över 3000 personer svarade på en webbenkät med frågor kring motivation inför stundande semestertider. Vad kostar detta slappande i förtid för arbetsgivaren och vad kan man göra åt det?

Egenföretagare håller ångan uppe

Men först, tillbaka till studien; Varför är egenföretagare då bättre på att hålla motivationen uppe? -Svaret känns rätt uppenbart, menar Olof Röhlander, mental tränare, som genomfört studien om motivation inför semestern.

-Egenföretagare har sannolikt ett annat engagemang då de har byggt upp något eget från grunden, plus att de vet att de inte har råd att slappna av för tidigt då de är den som huvudsakligen drar in pengarna till företaget, spekulerar Olof Röhlander, som hösten 2010 gjorde hela 145 föredrag om just motivation, mål, arbetsglädje och attityd till jobbet.

Kraschlandning in i semestern?

Men hur är det med dem som har svårare att varva ned när semestern väl börjar i stället? De som jobbar hela vägen fram och nästan kraschlandar in i semestern?

Webbenkäten som publicerats på www.upphopp.se visar att det finns två sorters dilemman som uppstår i samband med stundande semestertider. Dels har vi dem som varvar ned för tidigt, sen har vi dem som har svårt att varva ned när semestern väl börjar.

-Båda dessa fenomen är ett problem både för dem själva och för arbetsgivaren och båda dessa har såklart många olika förklaringar, men jag har istället inriktat mig på att finna verktyg för att hantera dem bättre i år än man kanske gjort tidigare, säger Olof Röhlander.

De som känner stort ansvar för det företag de jobbar för har svårare att varva ned när semestern väl börjar, men orkar däremot hålla motivationen hela vägen in i semestern. Vilka är då dessa?

Enligt analysen av studien har egenföretagarna klart lättare med motivationen före semestern, de ”kör hela vägen fram” med full motivation. Hela 80 % har svarat att motivationen ökar inför semestern, medan medelvärdet på samma fråga för övriga sektorer är endast 55 %. Samtidigt har egenföretagare svårare att slappna av under semestern.

Semestertider = problemtider?

Det är inte bara egenföretagare som har svårt att varva ned. Chefer och ledare har också problem att varva ned när de har semester, särskilt dem med personalansvar. Men man kan även se att det här är ett problem för de flesta, i Olof Röhlanders studie visade det sig att bara drygt tio procent av de 3000 personer som gjorde testet kunde bryta direkt och släppa jobbet när semestern började.

-Oavsett om man har problem med det ena eller det andra så innebär det här ett bekymmer både för den enskilde och för arbetsgivaren. Den sistnämnde vill varken ha anställda som slappar sig igenom de sista veckorna, men heller inte ha personal som kommer tillbaka från semestern utan att ha vilat upp sig ordentligt för höstens utmaningar, hävdar Olof.

Okej, så vad gör man då om man har svårt att motivera sig innan semestern eller inte kan varva ned när semestern kommer?

...........................

OLOF RÖHLANDERS FEM TIPS FÖR ATT ORKA HELA VÄGEN IN I KAKLET: Sätt upp nya mål!

-Mål är en avgörande faktor för att orka hela vägen in i semestern. Se till att det finns mål som startar nu och som går att gå i mål med dagen innan semestern. Företag med ständiga deadlines, tex en tidningsredaktion, brukar inte ha problem med motivation före semestern. Gör som de gör, skapa ett projekt med en deadline som gör att man har ett mål som räcker hela vägen fram till semestern.

Gör så här:

1. Sätt dig/er och fundera på vad som kunde vara motiverande att jobba mot, ett projekt med start nu och som ska vara klart före semestern. Det kan tex vara en kampanj som drar igång nu, med prisutdelning innan alla går på semester.

2. Delaktighet är viktigt. Låt alla på företaget vara med. Dela in de anställda i olika grupper och diskutera vad man tycker om veckorna före semestern, fördelar och nackdelar. Låt sen varje grupp brainstorma fram vad som skulle kunna skapa motivation hela vägen fram till semestern.

3. Skapa ett antal projektgrupper som får tävla mot varandra, där alla får veta att syftet är att motverka att man tappar sugen och tar ut segern i förskott innan semestern.

4. Bryt ned det här målet i vad som behöver göras/uppnås varje vecka fram till sista juni (som exempel) eller innan midsommar. Följ upp detta varje vecka, där motivation före semestern är en egen punkt som diskuteras löpande.

5. Genom att jobba i team och med gemensamma mål med tydlig deadline kan motivation skapas som tidigare inte fanns. Ha en prisutdelning innan alla går på semester och avsluta med att grupperna får diskutera sig fram till tips för hur man kan tänka om man är den som får gå på semester lite senare än andra. Samma regler kan ju då gälla för dem som är kvar, de börjar om på steg ett.

.....................

OLOF RÖHLANDERS FEM TIPS FÖR ATT LÄRA SIG VARVA NED NÄR SEMESTERN VÄL BÖRJAR:

Bli mer närvarande och fokusera på det du kan påverka!

Oavsett om du har mycket ansvar och behöver gå in och jobba lite under semestern eller har telefonen på av och till eller kollar mailen, så är det inte det som är det viktiga för att kunna slappna av, utan din attityd. Därför kan du träna på att lära dig ställa frågor som ger rätt fokus. Det du fokuserar på får du mer av, så här kommer tre bra frågor:

*Vad kan jag påverka just nu? (Tips: dina egna tankar, känslor, ditt beteende och attityd kan du alltid påverka)
*Det jag går och tänker på och inte kan släppa, är det något jag kan göra något åt just nu?
*Vad ska jag göra mer av och vad ska jag göra mindre av den här sommaren för att jag och min familj ska få en bättre semester?

Det handlar också om att träna in en av- och på-knapp och kunna lära sig vara mer närvarande. Den här övningen nedan är till för att få dig att bli mer koncentrerad och fokuserad på nuet och det du gör just nu – något som är en viktig del av mental styrka. Det är stressforskaren Giorgio Grossi som står bakom den här enkla se-hör-känn övningen för att få bort ovidkommande tankar och annat tankebrus:

Gör så här:

1. Tänk på tre saker som du ser just nu (Neutrala intryck som tex: Jag ser att gardinen vajar i vinden, jag ser mina händer framför mig och jag ser att kylskåpet är stängt)

2. Uppmärksamma nu tre saker du hör just nu (Neutrala intryck som tex: Jag hör musiken på radion, jag hör en hund skälla, jag hör klockan ticka)

3. Registrera nu tre saker du känner just nu (Jag känner tangentbordet mot fingrarna, jag känner vinden mot ansiktet, jag känner tungan i munnen)

4. Du intar alltså en observatörsroll här. Nu får du börja om med två saker du ser, hör och känner, slutligen en sak av varje.

5. När du gjort detta kommer du märka att du blivit lugnare och mer medveten om nuet. En enkel och effektiv övning som du kan göra flera gånger om dagen för att lugna sinnet och bli mer nu-fokuserad.

.....................

Faktaruta:

Namn: Olof Röhlander
Yrke: Mental Tränare, inspiratör och författare
Ålder: 35 år
Bor: Göteborg
Motto: Rätt attityd är viktigare än rätt resurser
Aktuell: Med boken 'Det blir alltid som man tänkt sig' (Forum)
Bakgrund: Tidigare elitspelare i bordtennis, numera licensierad mental tränare och föredragshållare
Hemsida: www.upphopp.se

Om webbenkäten:

Här kan du själv göra webbenkäten 'Inför stundande semester':

Här kan du läsa analysen av webbenkäten:

Analysen av webbenkäten är gjord i samarbete med Johny Alm, psykometriker.

Kontakt med Olof Röhlander:

Mail: olof@upphopp.se
Pressbilder för fri publicering: www.upphopp.se/pressmedia
Webb: www.upphopp.se

Olof Röhlander är licensierad mental tränare och arbetar som föredragshållare och inspiratör för tusentals människor varje år. I början av 2010 utsågs Olof till Årets Föreläsare 2009 av SAJ Förmedlingsbyrå och i augusti 2010 kom boken 'Det blir alltid som man tänkt sig' (Forum) som redan sålt över 14.000 exemplar. Olof driver konsultföretaget Olof Röhlander AB och äger hemsidan www.upphopp.se, som varje måndag skickar ut 'Veckans Peptalk' till närmare 35000 självvalda prenumeranter.