Människaplus

Ny styrelse för Människaplus

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 08:17 CEST

Föreningen Människa+ har valt en ny styrelse för verksamhetsåret 2012-13. Styrelsen koordinerar medlemsmöten och utåtriktade aktiviteter med fokus på ny teknologi och dess effekter på mänsklighetens framtid. Den nya styrelsens målsättning är att öka kunskapen om och verka för att genomföra radikala skiften för individ och samhälle efter humanismens idé om att överskrida mänsklighetens begränsningar genom teknik och vetenskap. Den nya styrelsen utgörs av:

• Hannes Sjöblad, Stockholm, ordförande. Arbetar med kommunikation i näringslivet och är ambassadör för Singularity University i Sverige
  • Fredrik Bränström, Stockholm, webbutvecklare på ApoEx AB
  • Waldemar Ingdahl, Stockholm, vetenskapsjournalist, moderator och medicinsk skribent
  • Karim Jebari, Stockholm, doktorand i filosofi vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm
  • Christoffer Lindgren, Göteborg, chokladentreprenör
  • Linus Petersson, Stockholm, civilingenjör i teknisk biologi
  • Kristian Rönn, Lund, student i matematik och teoretisk filosofi vid Lunds Universitet
  • Troed Sångberg, Örebro, futurist och Research Director på Sony Mobile Communications
  • Jesper Östman, Umeå, doktorand i medvetandefilosofi vid Umeå Universitet

Hannes Sjöblad, ordförande, säger i en kommentar
”Vi ser en våldsam teknikutveckling i världen omkring oss, men diskussionen om dess effekter på samhället är sorgligt frånvarande. Vi i M+ ser det som vår främsta uppgift att lyfta fram de möjligheter som ny teknologi innebär för att radikalt förbättra människokroppen och våra samhällen.”

Stockholm, 15 oktober 2012

Hannes Sjöblad, ordförande, tel: +46 735 353 000
E-postadress: hannes.sjoblad@singularityu.org
Hemsida http://manniskaplus.org/
Twitter @manniskaplus
Facebook https://www.facebook.com/groups/manniskaplus/

Om M+
Människa+ är Sveriges transhumanistiska förening. Transhumanismen är en intellektuell och kulturell rörelse som arbetar för att förbättra det mänskliga tillståndet genom utveckling, tillämpning och spridning av nya teknologier för att radikalt förbättra människans intellekt, hälsa och etik. Avdelningar finns i Stockholm, Lund, Göteborg och Umeå. Människa+ är den svenska grenen av den internationella transhumanistiska rörelsen Humanity+ och ställer sig bakom den Transhumanistiska deklarationen.