Orionteatern AB

Ny styrelse för Orionteatern!

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 14:17 CET

Ny styrelse för Orionteatern!

Den nya styrelsen består av ordförande Per Sundgren och ledamöterna Olle Carlsson, Moa Elf Karlén, Sissela Kyle, Ingela Malmberg, Yngve Sundblad och Lars Rudolfsson.

Per Sundgren är idéhistoriker och undervisar på Södertörns Högskola. Han har ett förflutet som kulturpolitiker och är fd kulturborgarråd i Stockholm. Per har även varit ordförande för Utbildningsradion och Stockholms Stadsteater. År 2007 disputerade han med sin avhandling

”Kulturen och arbetarrörelsen: Kulturpolitiska strävanden från August Palm till Tage Erlander”

Olle Carlsson är kyrkoherde i Katarina församling. Han är även författare och har skrivit flera böcker om andlighet och personlig utveckling, bland annat boken ”Kristendom för ateister”.

Moa Elf Karlén är författare, förläggare och föreläsare. Hon tillträdde nyligen som förlagschef för Leopard förlag. Moa startade den feministiska teaterscenen och tankesmedjan Lacrimosa. Hon har även suttit i styrelsen för Ordfront och för tidskriften Bang.

Sissela Kyle är skådespelare och komiker. Hon har medverkat i en mängd teaterproduktioner, filmer och tv-serier, bland annat i musikalen ”Singin' in the Rain”. År 2008 kunde vi se Sissela på rival i den egenskrivna revyn ”Dina dagar är räknade”.

Ingela Malmberg är fd verksamhetschef på Orionteatern. Hon var tidigare chef för Sörmland musik och teater.

Yngve Sundblad är professor vid KTH och är en av pionjärerna inom datavetenskap i Sverige. Han har arbetat med ett flertal projekt inom IT och grafisk design. Yngve var tidigare professor vid Grafiska Institutet vid Stockholms universitet.

Lars Rudolfsson är regissör, VD och teaterchef på Orionteatern. Han har regisserat ett flertal teaterproduktioner, bland annat ”Chess” och ”Kristina från Duvemåla”. Lars är även musiker i BAO, Benny Anderssons Orkester.

För mer information kontakta ordförande Per Sundgren 08-86 48 18 eller 0703- 733 68 92.

Orionteatern bedriver sin verksamhet i en stor f.d. mekanisk verkstad på Katarina Bangata 77 på Södermalm i Stockholm. Ett unikt teaterrum som med sina öppna ytor erbjuder en plats för konstnärliga experiment och samarbeten som ofta inte ryms på de traditionella teatrarna. Lars Rudolfsson är både grundare till teatern och konstnärlig ledare.