Svensk Handel AB

Ny styrelseordförande i Svensk Handel

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 13:12 CET

Svensk Handels valberedning föreslår Christian W. Jansson, koncernchef och huvudägare i KappAhl, till ny styrelseordförande i Svensk Handel vid stämman den 10 maj 2010.

Kenneth Bengtsson, ICA AB:s vd och koncernchef, som suttit i Svensk Handels styrelse sedan 2003 och varit dess ordförande sedan 2005, har tidigare idag föreslagits som ny styrelseordförande i Svenskt Näringsliv.

- Handeln sysselsätter i dag en halv miljon människor och är därmed en av Sveriges viktigaste drivkrafter för tillväxt och välfärd. Jag ser därför detta som ett viktigt och spännande uppdrag där det finns möjlighet att arbeta med handelns betydelse ur ett helhetsperspektiv, säger Christian W. Jansson.

____________________________________________

För frågor och intervjuer kontakta:

Christian W. Jansson, koncernchef och huvudägare, KappAhl, 0709-95 02 01

Margareta Ternell, pressansvarig, Svensk Handel, 010-47 18 669, 070-642 00 16

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 13 000 medlemsföretag med sammanlagt 21 500 arbetsplatser, där 300 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.